Dagens Logistik har i veckan bevakat Logistik & Transportmässan i Göteborg den 8–9 november, som lockade drygt 3 800 besökare – en rejäl ökning mot senast mässan hölls.
Årets Logistik & Transport-mässa på Svenska Mässan den 8–9 november lockade totalt 3 889 medverkande – besökare, utställare, talare och konferensdelatagare. Senast mässan gick i november 2019 var den siffran 3 484. Det innebär en ökning med 12 procent.
– Det är otroligt kul, tittar man på industrimässor både i Sverige och internationellt så har nästan alla tappat besökare efter pandemin. Hoppas att vi nu är med och bryter den trenden, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport på Svenska Mässan.
Totalt medverkade 104 utställare från ett tiotal länder på mässan, med allt från materialhanterare och systemleverantörer till fastighetsbolag, hamnar och regioner.
– Vi ser en allt större bredd bland de utställande företagen. I år hade vi exempelvis med transportörer som Bolloré, DB Cargo och DHL. Även företag som Amazon ställde ut på mässan för första gången, berättar Janne Nilsson.
Uppslutningen ökade även på konferenssidan: Dagens Logistik var partner till mässan och ansvarade för konferensprogrammet, som var indelat i fyra halvdagsteman: Global försörjning, Svensk logtech, Framtidens logistikfastigheter och Energin och transporterna.
– Det var ett fantastiskt intressant program, både moderatorerna och talarna gjorde grymma insatser och de jag pratade med var väldigt nöjda med programmet, säger Hilda Hultén på Dagens Logistik
Även på Öppna scenen var det genomgående tätt med åhörare. Scenprogrammet tog upp högaktuella frågor kopplat till bland annat automationsboomen, växande lagervolymer och hållbara supply chains.
– Vid en del punkter hade vi ett par hundra åhörare, så mycket har det aldrig varit innan, säger Jan Nilsson.
På onsdagen delade tidningen Intelligent Logistik ut priset priset Årets Logistiketablering 2022, där det i år korades två vinnare: Dagab i Bålsta och Coop i Eskilstuna.
– Det var fyra fantastiskt fina satsningar som var nominerade till priset, och juryomröstningen blev oavgjord mellan de två finalisterna Coop och Dagab, vars lager är det största projektet som någonsin byggts i Sverige och dessutom det första omniatuomatiserade livsemdelslagret. Coop har å andra sidan hållbarheten i blodet och har tänkt på allt i sin spåranslutna jättenaläggning i Eskilstuna. Så i år valde vi att utse två mycket välförtjänta vinnare, säger Hilda Hultén.
Jan Nilsson kopplar samman det stora intresset med de ökade logistiska utmaningarna på både lokal och global nivå, bland annat till följd av pandemin och kriget i Ukraina:
– Alltfler inser att logistiken står inför helt nya utmaningar. Men årets mässa speglade att det också finns lösningar för framtiden.
Nästa Logistik & Transport går av stapeln den 24–25 oktober 2023.