En ny studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) undersöker hur cyklister påverkas av omkörningar av HCT-fordon, lastbilsekipage upp till 34,5 meter. Resultaten visar att avstånd och hastighet är avgörande för cyklisternas upplevelse, därför rekommenderas lastbilsförarna att byta körfält och sänka farten vid omkörning av cyklister.
Det är nu ett år sedan HCT-fordon (high capacity transport), lastbilar med upp till 34,5 meter långa duotrailers, fick grönt ljus i Sverige. Idag tillåts de långa ekipagen på 590 mil statliga vägar, då i första hand körfältsdelade vägar. Men de tillåts även på ett antal tillfartsvägar där cykling kan förekomma.
Därför har VTI tillsammans med Volvo undersökt hur cyklister påverkas av att bli omkörda av HCT-fordonen. Försöken visar att avståndet till det omkörande fordonet och hastigheten är det som påverkar både luftströmmarna och den subjektiva upplevelsen mest. Ju närmare och snabbare lastbilen kör om desto mer påverkas cyklisten. Även fordonets längd har betydelse, men inte alls lika stor.
– Sedan tidigare vet vi att omkörningar som utförs dåligt är en stor källa till otrygghet och att de avhåller många från att cykla. Cyklister känner sig rädda helt enkelt, kommenterar Katja Kircher, försöks- och forskningsledare på VTI.
Studien har mynnat ut i rekommendationen att HCT-fordon bör byta körfält helt och på smalare vägar sänka hastigheten något för att göra omkörningar så betryggande som möjligt. Det är också viktigt att föraren säkerställer att hela fordonet passerat cyklisten när omkörningen avslutas. Katja Kircher vill att rekommendationen skrivs in i en föreskrift och görs formellt bindande.
– Vem avgör vad ”betryggande” är, fordonsföraren eller cyklisten? Nej, där ligger Sverige långt efter många andra länder. Cyklister måste kunna lita på att omkörningar görs på ett säkert sätt och en föreskrift skulle bli ett stöd också för föraren. Då är det ingen tvekan om hur det ska gå till, kommenterar Katja Kircher.
En fördel med HCT-fordon ur cyklistens perspektiv kan vara att längre lastbilar minskar antalet fordon och därmed antalet omkörningar totalt sett. Å andra sidan är det en nackdel att omkörningen tar längre tid och kräver längre fri sikt. Det gör att risken för köbildning bakom HCT-fordonet kan öka.