Kemiföretaget Wibax finska logistikbolag har tecknat avtal med Scania Finland om en helt elektrisk dragbil som ska köra företagets tunga tanktransporter. Fordonskombinationen kommer väga 64 ton och blir den första av sitt slag i finsk trafik.
Wibax Logistics har, liksom flera andra logistikföretag, satt som mål att elektrifiera hela sin fordonsflotta till år 2030. Och även om det finns flera eldrivna leveransfordon för stadstrafik i Finland så är utbudet på tunga fordon skralt.
Efter ett pilottest i Sverige i samarbete med Scania beställer de nu en helt eldriven Scania 45R dragbil som ska köra företagets tunga tanktransporter. Det blir den första 64 ton tunga fordonskombinationen som går i trafik i Finland.
– Samarbetet med Scania har varit avgörande för att göra det här köpet. Genom gemensam planering kunde vi hitta en lösning som passar oss och hjälper oss att utveckla vår verksamhet. Vi vill göra det möjligt för våra kunder att utveckla sin verksamhet till att bli ännu mer hållbar och miljövänlig, kommenterar Olli Paasio, vd för Wibax Logistics Oy.
Lastbilen är en fordonslösning för tunga transporter. Den levererar 410 kW kontinuerlig effekt och har en batterikapacitet på 624 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 350 kvm med en kombinerad vikt på 40 ton och en räckvidd på 250 km med en kombinerad vikt på 64 ton. Fordonet levereras under 2024.
– Fordonet är bara en del av elektrifieringen. Vi använder avancerade beräkningsverktyg som gör att vi kan simulera den lösning som passar bäst för kundens transportverksamhet. Laddningslösningar är en viktig del av elektrifieringen och Scania Finland är en heltäckande partner för kunden på vägen mot elektrifiering, kommenterar Michael Mannfors, produktchef för elektroniska lösningar på Scania Finland.
Nyligen återupplivade Wibax dotterbolaget Wibax Energy för att starta egen elproduktion. Målet är att bygga den laddinfrastruktur och själva tillföra den effekt som företagets eldrivna lastbilar förbrukar.