Wolt inleder ett samarbete med TA-leverantören Nshift, som möjliggör snabba leveranser för retailaktörer med egen e-handel. I Sverige inleds samarbetet med solglasögonföretaget Nividas, med butik och centrallager i centrala Stockholm. Tjänsten går under namnet Wolt Drive.
För att retailaktörer ska kunna använda Wolt som transportör krävs att det finns en butik eller ett lager inom det område där Wolts bud är verksamma, och leveranserna kan såklart bara ske inom det området.
– Detta samarbete markerar sammankomsten av två världsledare inom leveransteknologi. Genom att jobba tillsammans, kommer Wolt och nShift att göra det möjligt för lokala återförsäljare att erbjuda leverans inom 30 minuter och därav konkurrera med de globala aktörerna, kommenterar Lars Pedersen, vd på Nshift.
Nshifts lösningar möjliggjorde ca 439 miljoner leveranser i Norden under 2021, och antalet fortsätter att växa.
– Efter att ha framgångsrikt levererat miljontals beställningar vet vi att människor värdesätter snabbhet, tillförlitlighet och bekvämlighet. Genom detta samarbete kommer vi kunna erbjuda denna upplevelse till ännu fler människor som handlar online, kommenterar Patrick Dümer, global chef för Wolt Drive.
Sedan tidigare har konkurrenten Foodora lanserat samma erbjudande, med apoteket Kronan och Intersport som första kunder. Foodora erbjuder tjänsten både åt kunder med både TA-leverantören Ingrids och Nshifts system.