Helsingfors-grundade Wolt öpppnar sin första darkstore: “Wolt Market” i Solna, från vilket man likt konkurrenter som Foodora och Kavall ska erbjuda snabba leveranser av mat och vardagsartiklar till konsumenter i närområdet.
Boende i centrala och norra Stockholm ska kunna handla ifrån utbudet av drygt 2 500 produkter, och få dem levererade hem. Butiken kommer även att tillhandahålla varor från hyperlokala producenter samt ge svenska foodtech startups en flexibel plattform att erbjuda sina produkter på. Utbudet kommer att växa över tid och anpassas efter kundernas efterfrågan.
– Vi är glada över att äntligen kunna presentera vår första butik i Sverige. Vi hoppas kunna hjälpa människor att spara tid genom att enkelt och snabbt kunna göra veckoinköp via oss. Vi är spända på att se hur butikerna kommer att ta fart och hur fler kunder kommer få möjlighet att hitta till oss, kommenterar Johan Grönvall, vd för Wolt Market Sverige, i ett pressmeddelande.
Den allra första Wolt Market lanserades i Helsingfors våren 2020. Sedan dess har Wolt Market expanderat till ytterligare 12 länder och öppnat fler än 50 butiker totalt. Wolt Market Solna är den första butiken i Sverige men planen är att växa.
– Vår främsta prioritet är att bygga den bästa möjliga kundupplevelsen. Vår erfarenhet från andra marknader har varit väldigt positiv och vi tror att vi har skapat en väl fungerande modell som även kommer att fungera i Sverige, kommenterar Johan Grönvall, vd för Wolt Market Sverige.
Kunder kan lägga beställningar via Wolts app eller hemsida och få sin beställning levererad direkt hem till sig eller sitt kontor. Leveranskostnaden ligger mellan 19-39kr. Beställningar kan också göras i förväg, vilket gör att önskad leveranstid kan anpassas med ett spann på fem minuter.