Zalando jagar på plattformandet

Med Amazon på intåg i Sverige skyndar den tyska mode-e-aktören Zalando på kundraggandet till sin egen plattformslösning connected retail, med ett provisionsfritt första år för svenska butiker.

E-detaljisten Zalando lanserade sitt connected retail-plattform i Tyskland 2016. Tanken är att fysiska detaljhandlare ska kunna sälja sina produkter via Zalandos butik, och där få hjälp med tjänster som onlineinnehåll, betaltjänster och kundservice. Plattformen är tänkt att locka detaljhandlare och varumärken med fysiska butiker med ett relevant sortiment.

Drygt 1800 fysiska butiker i Nederländerna och Tyskland är anslutna till plattformen i nuläget. Tillsammans står de för upp emot 41 000 ordrar per dag, och nu lanserar Zalando plattformen i Sverige, Polen och Spanien.

För att öka intresset erbjuds svenska fysiska butiker och kedjor ansluta sig “gratis första året”. Enligt Zalando är kampanjen ett sätt att “stötta svenska butiker i kris”, som ska ge coronadrabbade butiker onlineanslutning till 32 miljoner kunder i Europa.

Kenneth Melchior. Foto Zalando

– I vår bransch har de fysiska butikerna drabbats hårdast av coronapandemins effekter, kommenterar Kenneth Melchior, ansvarig för norra Europa på Zalando och fortsätter:

– Den svenska marknaden är särskilt relevant för Zalando, vilket är anledningen till att Sverige är en av de första marknaderna där vi lanserar vårt connected retail-program.