
Efter fyra år av intensivt samarbete har det blivit dags att runda av Aster-programmet (Alliance for sustainable e-commerce), som har drivits av Lindholmen Science Park och Lunds universitet. ”Det har varit jätteroligt, och jag är så stolt över alla fantastiska resultat. Inte bara över den innovation som skett inom projekten utan även de konkreta effekter som visas upp” säger Josephine Darlington, som blir kvar på Lindholmen Science Park, men som från den 31 oktober kommer arbeta enbart med AI-frågor.
Aster har agerat som ett paraplyorganisation av projekt för hållbar e-handel sedan fyra år tillbaka, där Vinnova och Energimyndigheten stått som finansiärer. Projektet var till en början treårigt, men fick sedan ett år förlängt. I regeringens senaste budget för medel till forskning och utveckling är en större andel av pengarna öronmärkta och de medel som myndigheterna fritt kan använda till olika projekt mindre, och myndigheterna ser därför inte att de i dagsläget kan fortsätta finansiera Aster, berättar Josephine Darlington, som tills nu projektlett Aster.
– Vi är stolta över de projekt vi startat, de initiativ vi finansierat och de starka samarbeten vi byggt tillsammans med våra partners från alla delar av samhället. Aster blev precis den kreativa och dynamiska kraft vi hoppades på, och det är helt och hållet er förtjänst, alla ni som delat med er av er kunskap, ert engagemang och er tid, kommenterar Josephine Darlington.
– Vi kommer ta med oss den speciella energi och de möjligheter som Aster-programmet har skapat.
Flera av projekten har projekttid kvar och kommer leva vidare.

Hållbarhetsinitiativ som lever vidare
Under en resultatkonferens med ”tårtmingel” firades Aster av på Vinnovas kontor på Mäster Samuelsgatan i Stockholm måndagen den 6 oktober. Där blev åhörarna uppdaterade och påminda om alla intressanta Asterprojekt som initierats de senaste åren, och vad som åstadkommits inom dessa. Några exempel:
Branschöverenskommelsen: Svensk Handels initiativ mot greenwashing och för tydlig och rättvisande hållbarhetsinformation i chekouten.
Vad gäller branschöverenskommelsen berättade Arne Andersson, Svensk handel, att målsättningen nu är att 100 e-handlare ska hålla sig till denna.
– Det tror vi är en kritisk gräns för att det här verkligen ska får genomslag, sa Arne B Andersson.
E-com ready: Apotea m fleras initiativ för att få leverantörerna att leverera e-handelsnapassade förpackningar. Apotea har t ex minskat förpackningsmaterialet på leverantörssidan med 50 procent, kostnaderna med 97 procent och CO2-utsläppen med 77 procent, genom satsningen.
Dense: Fredrik Eng Larsson, ALN med fleras initiativ för samlastning redan på TMS-nivå
Gordon och Coops initiativ för returpåsar inom e-handel. Gordon och Coops framtagande och testande av en återanvändningsbar och tvättbar kasse för e-handelsleverans är nu förbi teststadiet, och rullas nu ut – där kunder inom den offentliga sektorn är en del. Även Axfoundation jobbar med samma fråga.
– Det har varit jätteroligt att projektleda ASTER, och jag är så stolt över alla fantastiska resultat. Inte bara över den innovation som skett inom projekten utan även de konkreta effekter som visas upp, konstaterade Josephine Darlington.
Undre rubriken NextGen Retail kommer Lindholmen fortsätta att sprida information om Asterprojekt och annan handelsforskning. Ett exempel är ett strategiskt projekt finansierat av Handelsrådet för att förstå handelns behov och undersöka möjligheterna för ett framtida innovationsprogram inom handeln.
Av Klara Eriksson