Åkeriet EcoLink i Skara har på uppdrag av Jula Logistics tecknat ett ramavtal om leverans av 20 ellastbilar från Scania för regionala transporter. Lastbilstillverkaren uppger att det är den enskilt största beställningen av ellastbilar man fått i Sverige hittills.
Julas-åkeriet EcoLink har tecknat ramavtal med Scaniaåterförsäljaren Toveks Lastbilar om leverans av 20 ellastbilar för regionala transporter. För Scania är detta deras enskilt största beställning av ellastbilar i Sverige. EcoLink och Toveks har ett mångårigt samarbete där åkeriet kontinuerligt förnyat sin lastbilsflotta med fem till tio fordon årligen. Senast levererades 15 nya lastbilar.
– Att EcoLink och Jula Logistics gör en så pass stor satsning är en tydlig markering i transportbranschen. Ett större skifte till elektriska och fossilfria vägtransporter är definitivt på gång och det ska bli intressant att följa EcoLink och Jula Logistics i sin omställning med hjälp av våra elektriska lastbilar, kommenterar Niklas Engholm, försäljningsdirektör på Scania Sverige.
Jula Logistics har sedan 2022 deltagit i ett pilotprojekt i samverkan med Scania. Företaget har två eldrivna 32-metersekipage i drift med en totalvikt för last och släp på 64 ton. Ekipagen transporterar två containrar vardera från den intermodala terminalen i Falköping, dit gods från Göteborgs hamn anländer för distribution i Västra Götaland. Satsningen på de långa eldrivna ekipagen har minskat energiåtgången och utsläppen med 70 procent per transporterad enhet.
– Vi har utvecklat dessa fordon tillsammans med Scania och de har fungerat bra från första dagen, kommenterar Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics.
De tillkommande elfordonen från Scania kommer dels att transportera gods från Falköping till Julas centrallager i Skara, dels distribuera gods för den majoritet externa kunder som nyttjar tågpendeln. Lastbilarna är 3-axlade dragbilar med en elmaskin på 400 kW (ca 540hk) med en batterikapacitet på 624 kWh.
– Vi vill utnyttja fordonen i de relativt gynnsamma avstånden i vårt närområde. Vi kan köra tre-fyra turer om dagen och med tvåskift det dubbla, kommenterar Lennart Karlsson.