Under 2021 ökade efterfrågan på tunga godstransporter jämfört med 2020, det visar den årliga nyckeltalsrapporten från Sveriges Åkeriföretag. Trots detta minskade medlemmarnas omsättning, samtidigt fortsätter lönsamheten öka inom flera sektorer.
Årets nyckeltalsrapport från Sveriges Åkeriföretag visar att den svenska åkerinäringen befann sig i en relativt stark marknadsmiljö under 2021. Jämfört med 2020 ökade transportarbetet med nästan 10 procent, samtidigt som den totala omsättningen sjönk. En anledning till detta kan enligt Sveriges Åkeriföretag vara att många medlemmar slagit i sitt kapacitetstak, eftersom värdeskapandet låg kvar nära rekordnivåer.
Vidare visar den att även om kostnaderna för bränsle och förare ökade i högre takt under 2021 så rörde det sig inte om några extremer. I kombination med en gynnsam kapacitetsbalans på marknaden ökade vinstmarginalerna till den högsta nivån någonsin.
– Vi ser ju att godstransporter klarade sig relativt bra under pandemin, särskilt i jämförelse med persontransporter. Det gör att åkeriernas förutsättningar i pandemins fortsättning och avmattning var helt okej och när efterfrågan ökade så var de fullt fungerande, kommenterar Ulric Långberg, Samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.
– Förarbristen har varit påtaglig de senaste åren. Under hösten 2021 så började bränslepriser och Ad-Blue öka dramatiskt och efter årsskiftet steg det ytterligare. Det kommer signaler om stundande konjunktursvängning i kölvattnet av höga bränsle- och energipriser och det gör att många redan under 2022 kanske väntat med investeringar vilket gör att nästa nyckeltalsundersökning blir intressant att jämföra med, kommenterar Ulric Långberg.
Utdrag ur rapporten:
- Bygg- och anläggningstransportörerna såg en tydlig fortsättning av en tidigare stark konjunktur för nyproduktion av bostäder – som dock nu börjar bromsa in.
- Lönsamheten för fjärrbilsåkarna var 2021 över snittet i jämförelsegruppen även om man håller en något svagare lönsamhet över tid.
- Närdistributörerna mötte en viss dämpning av efterfrågan i och med att den extrema nivån för e-handeln i pandemins spår dämpades. Lönsamheten 2021 föll tillbaka till genomsnittliga nivåer.
- Skogsåkerierna rapporterade 2020 sin högsta vinstmarginal på 15 år. Under 2021 sjönk marginalen något, men ligger kvar långt över det historiska genomsnittet.
- Tanktransportörernas lönsamhet minskar på grund av dålig lönsamhet i hela värdekedjan.
- Miljötransportörernas lönsamhet är 2021 i nivån med jämförelsegruppen. Med ett allmänt ökat fokus på hållbarhet i samhället ser framtiden fortsatt lovande ut.
- Jordbrukssektorn är tillbaka starkt från 2018, då den utbredda torkan slog hårt mot lönsamheten.
. Läs rapporten i sin helhet här.