E-handelsjätten Amazon och logistikjätten Maersk har tecknat avtal om att skeppa 20 000 TEU av Amazons containergods med biodrivmedel. Nytt för i år är att en del av godset skeppas på Maersks nya metanoldrivna feeder.
För fjärde året i rad har Maersk och Amazon kommit överens om att skeppa 20 000 TEU av e-handelsjättens containergods med bränsle som har låga utsläpp (biodiesel). Enligt årets avtal kommer också grön metanol användas.
– Vi är glada över att ha containrar på Maersks första metanoldrivna feederfartyg och att fortsätta använda deras biobränsle, kommenterar Adam Baker, Vice President för globala transporter på Amazon.
E-handelsjätten var med och grundade the Climate Pledge under klimatmötet Cop26 i Glasgow, där transportköpare som vill påskynda omställningen av sjöfarten åtar sig att köpa utsläppsfri frakt senast 2040. Klimatlöftet har bidragit till att stärka Maersk i sin satsning på metanol.
– Vi delar ett gemensamt mål med Amazon att minska våra totala utsläpp av växthusgaser till netto noll till 2040. Som undertecknare av Klimatlöftet (the Climate Pledge), måste vi konstant skapa nya möjligheter att göra detta till ett årtionde a handling. Att avkarbonisera sjöfrakt är ett viktigt steg som ska kombineras med många andra för att skydda vår framtid, kommenterar Narin Phol, vd för A.P. Moller-Maersk i Nordamerika.
Metanol säkrat till jungfruresan
Maersk satsar stort på metanol för att få ner utsläppen och har beställt 25 metanoldrivna fartyg sedan 2021. De investerar också i produktionen av grön metanol, bl a med storskalig produktion i Egypten och Danmark.
Nu har rederiet säkrat ett nytt avtal med norska energibolaget Equinor om metanolförsörjning till företagets första metanolfartyg som kommer trafikera norra Europa och Baltikum när det tas i drift i september. Bränslet kommer bunkras i Rotterdam. Avtalet gäller till och med första halvan av 2024.