Apotea har haft ett hektiskt år 2020. För att möta den ökade försäljningen har nätapoteket investerat i nya automationslösningar, och ytterligare ett lager på 38 000 kvm i Morgongåva.
– Men nästa lager hamnar i Malmö, Göteborgstrakten, berättar Pär Svärdson i podden E-handelstrender.
Apotea har vuxit nästan mer än man klarar av 2020. Försäljningen har vuxit med 50 procent, under våren tvingades man anställa 300 personer på kort tid, många arbetslösa från hotell och restauranger i regionen, och under hösten – kanske till följd av det – lyftes kritik från de anställda om dåligt arbetsklimat, till en början i ETC.

– Det har varit en utmaning, konstaterar grundaren Pär Svärdson, som inte tycker kritiken som gavs i höstas var rättvis, men menar att ”något är det som skaver” när kritik som denna lyfts fram.
– Blir du sedd, känner du att du är behövd, känner du att du behandlas rättvist eller blir det så att vissa får jobba övertid, andra inte – det är ledarskapsfrågor, säger han i podden, och menar att det var just ledarskapet som brast under tillväxtåret, då man inte hann utöka skaran av chefer i samma takt som antalet lagerarbetare. Nu har han satt målet att Apotea ska vara Sveriges bästa arbetsplats, och jobbar mot det genom ett åtgärdsprogram på hundra punkter.
– Kritik kan också vara en ögonöppnare att det här kan vi göra mycket bättre, säger Pär Svärdson.

Investerar i smart automation
Utöver att anställa har Apotea även investerat i automation. Pär Svärdson är en känd “automationsskeptiker” och länge sköttes hanteringen på Apoteas lager manuellt. Men de senaste åren har han plockat in allt fler automationslösningar och idag finns bland annat flera ABB-robotar som lastar paket i transportburar, och i dagarna har en A-frame blivit till två. Automationslösningen lagrar 1500 av de vanligaste, mindre produkterna och har en plockkapacitet på upp till 1400 ordrar i timmen.

–- Jag tror absolut att man ska sträva efter att bygga så effektiva processer som möjligt, men ibland så finns det en sådan här övertro till automatisering och att man gör det bara för sakens skull, och då lägger man plötsligt oerhört mycket pengar på automatisering men försämrar effektiviteten, och det tror jag inte är en bra modell, säger Pär Svärdson.
– Men vi är ständigt ute efter förbättringar, och gör och bygger väldigt mycket olika mer eller mindre automatiska processer i Morgongåva i vårt lager, men det är inget egenvärde, utan egenvärdet är att vi ska göra det bra för våra kunder.
Många e-handlare investerar stora summor i helautomatiserade robotlager, men de lösningar som finns idag, intresserar inte Svärdson.
– Jag tror att robotlager kommer, men många av lösningarna idag är extremt dyra och har ganska låg flexibilitet och lever inte upp till de krav vi har i alla fall. Det går inte hem att räkna hem automatisering som e-handlare idag, säger han.

Nästa lager hamnar söderöver
Men växa vill Apotea ändå, och tillväxtmålen är höga: inom fem år ska man bli Sveriges största apotek. Apotea nådde 2020 en försäljning på fyra miljarder SEK, Sveriges största apotek (Apoteket AB) har en omsättning på 20 miljarder SEK:
– Jag tänker att vi möts lite på halva vägen, säger Pär Svärdson.
För att klara tillväxten står Apoteagruppens nästa lager, på 38 000 kvm, färdigt i början av 2022. Dit flyttar övriga Apotea-bolag, och Apotea får därigenom det “gamla” lagret (från 2018), för sig själva.
Jag tänker att vi möts lite på halva vägen
– Men nästa lager kommer inte hamna i Morgongåva, utan någonstans i Malmö – Göteborgs trakten, förklarar Pär Svärdson.
– Morgongåva är fantastiskt för att få väldigt väldigt snabba leveranser till Stockholmsområdet. Men pratar vi Malmö eller Göteborg, då går inte samma dags-leveranser därifrån. Ett lager där någonstans skulle kunna skapa samma leveransstruktur i Malmö-Göteborgsområdena som i Stockholm.
Vill du höra mer av Pär Svärdson, lyssna på senaste avsnittet av E-handelstrender.