Apotea utökar automationen

Apotea.se, Sveriges största nätapotek, hade en stark start på 2021. Under kvartal ett ökade försäljningen med 28,6 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt har leveranserna påverkats av att Apotea “ytterligare automatiserat verksamheten”.

Försäljningen uppgick till 1,2 miljarder kronor under första kvartalet med fortsatt gott resultat. För samma period rapporterade Apoteksföreningen sviktande siffror för apoteksbranschen som helhet.

– Vi ser under Q1 en fortsatt förflyttning till nätet när det gäller handel med apoteksvaror. Kvartalet har påverkats av en tredje coronavåg, samtidigt som våra nyvunna kunder funnit nätets bekvämlighet under pandemin och accelererat sina köp i takt med att de blivit trygga med att beställa sina läkemedel på nätet, kommenterar Pär Svärdson, vd för Apotea.

Under de senaste månaderna har Apotea ytterligare automatiserat verksamheten och installerat nya maskiner och robotar, vilket medfört en del försenade leveranser.

– Vi har hållit igen på marknadsföringen och fokuserat på att leverera i tid, men nu när vår nya automation i logistikcentret är i drift och vi har rekryterat fler medarbetare ser jag fram emot att kunna gasa igen, kommenterar Pär Svärdson, vd för Apotea.

Konkurrenten, statliga Apoteket AB, meddelade igår att man satsar brett på automatiserade lösningar i nya e-handelslagret i Eskilstuna.

Under kvartal ett utsågs Apotea till den mest hållbara e-handeln av Sustainable Brand Index för andra året i rad.