Arbetsmiljöverket förbjuder riskfyllt arbetsmoment hos Green Cargo

Efter såväl dödsfall, olyckor och allvarliga tillbud har Arbetsmiljöverket beslutat att förbjuda åkning på fotsteg utanpå lok och tågvagnar i samband med växlingsarbete på Green Cargo. Beslutet är förenat med ett vite på 15 miljoner kronor.

Arbetsmiljöverket har sedan 2012 fått in anmälningar om tre dödsolyckor, ett tiotal andra olyckor och ett tjugotal allvarliga tillbud som alla inträffat då arbetstagare på godstransportföretaget Green Cargo åkt på fotsteg utanpå lok och tågvagnar. Det är ett arbetsmoment som utförs dagligen i samband med så kallat växlingsarbete då vagnar flyttas och kopplas ihop. Arbetstagaren radiostyr då loket med ett manöverdon i ena handen och håller i sig i ett handtag med den andra.

– Ingen ska skadas eller dö av jobbet. Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risken för olyckor, men det ser vi inte att Green Cargo har lyckats göra i det här fallet. Därför har vi beslutat att förbjuda åkning på fotsteg utanpå rälsfordon inom hela Green Cargos verksamhet i Sverige, kommenterar Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Förbudet gäller från och med den 3 september i år och är förenat med ett vite på 15 miljoner kronor. Om Green Cargo utför arbetsmomentet i strid med gällande förbud kommer myndigheten göra en ansökan till förvaltningsrätten om att döma ut vitesbeloppet.

Riskfyllt arbetssätt

Risken med arbetssättet består framför allt i att det saknas tillräckligt skydd mot fall och att det när som helst kan inträffa oförutsedda skakningar, dunsar eller urspårningar som gör att arbetstagaren trillar av fotsteget och i värsta fall blir överkörd av ett lok eller en vagn.

Green Cargo har själva bedömt risken med arbetssättet som allvarlig. Företaget instruerar arbetstagare att hålla i sig ordentligt och stå stadigt när de åker på fotsteg, men skriver i samma utbildningsmaterial att fel och förhållanden på infrastruktur kan orsaka en plötslig urspårning. I sådana situationer har det tidigare visat sig att arbetstagare inte har en chans att hålla i sig och stå kvar på fotsteget.

Bristande åtgärder

Inför beslutet har Green Cargo kommit med ett yttrande som innehåller planerade åtgärder för att minska behovet av åkning utanpå rälsfordon och att minska olycksrisken i de situationer där de bedömer det som nödvändigt. Men enligt myndigheten har företaget pratat om flera av åtgärderna i flera år utan att de har implementerats. Därför fattar man beslut om förbud.