Autostore lanserar ny affärsplan

Vid årsskiftet fick norska Autostore en ny vd och nu rullar de ut en ny affärsplan där investeringskostnaden för deras automationslösning blir lägre, 20–30 procent av den normala kostnaden. Syftet är att göra det lättare för företag att automatisera i sämre ekonomiska tider.

Den 1 januari tillträdde Mats Hovland Vikse, tidigare Chief Revenue Officer, som ny vd för norska Autostore för att ta över efter företrädaren Karl Johan Lier, som går i pension i mars. Nu rullar företaget ut en ny säljplan där de sänker investeringskostnaden för kunder i syfte att hålla liv i försäljningen trots att ekonomin saktar in. Det berättar företagets nya och avgående vd:ar i en gemensam intervju för tidningen Financial Times.

– Även om e-handeln och den globala handeln går ner, så kommer vi som kunder fortfarande handla online och företag kommer fortfarande investera i automation. Bara 15–20 procent av lagren i världen har automation, säger Mats Hovland Vikse, ny vd för Autostore, till tidningen.

Investeringskostnaden sänks genom ett nytt betalsystem som företaget kallar “pay per pick”. Med det nya systemet betalar e-handlare bara för själva “griden” i förskott, vilket beräknas till ca 20–30 procent av den normala kostnaden. Resten, såsom robotar, mjukvara och arbetsstationer betalar kunden för vid användning.

Vikse tror på tillväxt 2023

Autostores avgående vd Karl Johan Lier tillsammans med nya vd:n Mats Hovland Vikse. Foto Autostore.

Företagets automationslösning har blivit populär och används idag av allt från Apotea och Bring till internationella kunder som Puma och Gucci. De har nyligen också lanserat en lösning för fryst mat.

Företaget har haft en skakig resa på börsen sedan introduktionen på Oslobörsen förra året. Företagets värde sjönk med 40 procent till årsskiftet vilket kan härledas till patentstriden med Ocado. Aktievärdet har sedan stigit igen efter rykten om att Amazon vill använda Autostore. Vikse är dock övertygad om att intäkterna kommer växa under 2023.

– Om du ser till den potential vi fortfarande har som företag, med låg penetration av automation i lager, så är jag supersäker inför framtiden. Autostores långsiktiga potential är väldigt tydlig. Det är upp till oss att leverera det över tid, säger Mats Hovland Vikse till Financial Times.