Samarbetsbolaget Oceanbird, med bland andra Wallenius Wilhelmsen i ryggen, beviljas nio miljoner euro i stöd från EU-fonden Horizon Europe för att bygga sitt segeldrivna roro-fartyg. Under de kommande fem åren ska det första fartyget, Orcelle Wind, färdigställas.
Anslaget från Horizon Europe uppgår till nio miljoner euro och delas upp mellan elva samarbetspartners, där alla bidrar med olika perspektiv till projektet. Projektet har som målsättning att göra Orcelle Wind redo för kommersialisering.
– EUs finansieringsprojekt bygger på en samarbetsstrategi – vi behöver starka partners för att leda vägen till nollutsläpp så fort som möjligt. Vi är stolta att ha en grupp av de bästa tekniska, operationella och akademiska partnerna, såväl som en av våra nyckelkunder, för projektet. Alla har åtagit sig att arbeta tillsammans för att göra Orcelle Wind till verklighet, kommenterar Roger Strevens, VP för global hållbarhet på Wallenius Wilhelmsen.
Oceanbird startade som ett forskningsprojekt 2019 av rederiet Wallenius Marine, med forskare från KTH och SSPA och finansiering från Trafikverket. 2021 bolagiserades projektet i AlfaWall Oceanbird, ett JV mellan Wallenius och industriföretaget Alfa Laval. Idén är att installera högautomatiserade “vingsegel” på fartyg, som minskar energiförbrukningen och därmed utsläppen. Seglen är gjorda av glasfiber och designade ungefär som en flygplansvinge; ett vingsegel är 40 meter högt, 14 meter brett, väger ungefär 150 ton, kan snurra 360 grader och är fullproppat med avancerad teknologi.
EU-anslaget möjliggör fullskalig demo
EU-projektet ger möjligheten att slå ihop investeringarna som behövs för en fullskalig demonstration och insamling av data för “ving-drivna” fartyg. Utöver demo-fartyget kommer samarbetet använda resultaten för att utveckla konceptualiseringar och operationella ritningar för att kunna applicera ving-lösningen på flera olika sorters fartyg.
– Vi kommer att bygga nya fartyg, men om vi ska revolutionera sjöfarten så måste vi också förändra de 60 000 fraktfartyg som redan finns på världshaven, berättade Oceanbirds vd Niclas Dahl under konferensspåret “Det svenska Logtech-undret” på Logistik & Transport i november.
Det första fartyget som får tekniken, roro-fartyget Orcelle Wind, blir 220 meter lång med en lastkapacitet för över 7 000 bilar. Teoretiskt ska fartyget sänka utsläppen med upp till 90 procent, och korsa Nordatlanten på tolv dygn, mot åtta med ett motorfartyg i samma storlek. Wallenius målsättning är att sätta färjan i drift i slutet av 2026 eller början av 2027. Men redan under 2024 planerar man att installera en testrigg med ett vingsegel på ett av Wallenius existerande fartyg.