Axfood öppnar snabbspår ut i butik

För knappt tre veckor sedan öppnade Axfood ett snabbspår för småskaliga svenska matproducenter som på grund av coronaviruset tappat nästan all försäljning till restauranger. Över 150 producenter har hittills anmält sig, 120 godkänts, och ett 20-tal av dem har redan produkter ute i eller på väg till butik.

I slutet av mars vädjade ett flertal småskaliga svenska matproducenter, som drabbats hårt av att inte längre kunna sälja sina produkter till restauranger och caféer, att de stora matvarukedjorna skulle ta in fler av deras produkter i sina sortiment.

För att hjälpa dem har Axfood öppnat ett snabbspår för att bli leverantör till kedjornas olika butiker, detta för att korta ner och effektivisera den normala processen, och snabbt få ut lokalt producerade matvaror med bibehållen livsmedelssäkerhet.

– Vi har ansträngt oss för att snabbt kunna ta in högkvalitativa varor i våra kedjor och butiker från hårt prövade producenter som är i behov av försäljningskanaler nu. Utöver att hjälpa dem och göra det möjligt för våra kunder att stötta de småskaliga svenska matproducenterna hoppas vi också kunna bygga långsiktiga relationer med många av dem, kommenterar Nicholas Pettersson, vd på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, som driver arbetet.

Kajsa Leander. Foto Berga Bruk

Gensvaret har varit stort. På knappt tre veckor har över 150 producenter kontaktat Axfood via snabbspåret. Omkring 120 av dem är nu godkända och kvalitetssäkrade, och därmed redo att inleda samarbete med butiker som har möjlighet att ta in produkterna. Ett 20-tal av producenterna har redan varor på butikshyllor runtom i landet, eller har varor på väg till butik.

– Jag hoppas att så många butiker som möjligt tar den här chansen, och att det också är starten på fler långsiktiga lösningar som är bra både för matlandet Sverige och samhället i stort, kommenterar Kajsa Leander, vd Berga Bruk Musteri och äppelodling.