Bergendahls köper in sig i Kitchentime

Bergendahls, som håller på att sälja sin grossistverksamhet till Axfood använder pengarna till att bli majoritetsägare i e-handelsbolaget Kitchentime, för att “stärka sin position inom köks- & heminredningsprodukter”. Kitchentimes grundare stannar i bolaget, och logistiken stannar i Eskilstuna.

Det var i slutet av maj som nyheten kom att Bergendahls-koncernen säljer sin partihandelsverksamhet; Bergendahls Food, till Axfood för 1,8 miljarder. Affären granskas ännu av konkurrensverket och beslut väntas den 12 oktober.

Men pengarna från affären med Axfood bränner tydligen redan i fickan för Bergendahls, som nu investerar i e-handelsbolaget Kitchentime. Affären innebär att Bergendahls blir ägare av 53 procent av e-handelsbolaget, genom en kombination av förvärv av aktier och en nyemission. Förvärvet ska stärka Bergendahls “position inom köks- & heminredningsprodukter och öka bolagets fokus på e-handel” enligt bolagets pressmeddelande.

Bergendahls driver bland annat butikskedjorna City Gross, EKO Stormarknader, Glitter och Granit. Bergendahlskoncernen har ca 4 700 medarbetare och omsätter 14,3 miljarder kronor. Huvudkontoret samt bolagets centrallager på 50 000 kvm finns i Hässleholm. Lagret ägs sedan 2019 av SLP.

Kitchentime grundades 2013 i Uppsala och säljer köksprodukter online, med 50 anställda och en omsättning på ca 340 miljoner kronor. Norden är hemmamarknad, men bolaget har det senaste året expanderat till totalt nio marknader i Europa.

– Förvärvet är en viktig del i vår strategi. Det här är ett ungt, drivet och spännande företag som ligger i framkant i utvecklingen av e-handeln. Kitchentime har skapat en mycket bra plattform för tillväxt och vi ser fram emot att stärka bolaget ytterligare på den resan. Vi kompletterar också varandra väl och jag ser stora fördelar i både kunskapsutbyte och andra synergier med våra övriga koncernbolag, kommenterar Bergendahls koncernchef Lars Ljungälv.

Lagret stannar i Eskilstuna

Kitchentime kommer även i fortsättningen att drivas av bolagets grundare Joel Falck och Anton Malmberg som även kvarstår som stora ägare. Affären innebär enligt pressmeddelandet inga personalförändringar och bolagets huvudkontor kommer fortsatt finnas i Uppsala.

Bergendahls koncernchef Lars Ljungälv tv, Kitchentimes grundare Joel Falck och Anton Malmberg th.

I bolaget ingår även möbel- och heminredningskonceptet Confident living, och totalt finns 30 000 produkter i sortimentet. Kitchentime har sedan 2017 sin lagerverksamhet i egen regi i Eskilstuna, där bolaget hyr 5 000 kvm lageryta av Sportamore, med en Autostore-lösning från Element Logic. Att bolaget tidigt valt att satsa på robotlagerlösning syns också i produktsortimentet, där det mesta på sajten storleksmässigt ser ut att passa i systemets plastbackar.

– Vi är mycket glada över att Bergendahls investerar i vårt bolag. Vårt mål är att driva den digitala transformationen inom köksvertikalen och ligga i framkant vad gäller sortiment, logistik och teknik. Affären ger oss nu nya möjligheter i vår fortsatta utveckling och expansion. Genom Bergendahls är vi också med i ett större sammanhang, vi kan dra nytta av fördelarna som det ger och skapa synergier tillsammans, kommenterar Joel Falck, vd och medgrundare på Kitchentime.

En sådan synergi hade rimligtvis kunnat vara att flytta Kitchentimes logistik till Bergendahls lager i Hässleholm, där bolaget har ett 18-årigt hyresavtal med SLP och där det inom kort lär finnas kapacitet ledig när partihandelsverksamheten försvinner till Axfood. Men enligt pressmeddelandet kommer bolagets logistik att stanna i Eskiltuna tills vidare.

Av Hilda Hultén