Omsättningen under årets Black Friday ökar jämfört med förra året, enligt Prisjakt och Svea Banks summering av årets stora shoppinghögtid. Samtidigt backar e-handelsförsäljningen under den längre Black Week-perioden.
Black Week, veckan som leder fram till Black Friday, tappade i år 2,2 procent i omsättning jämfört med 2022. Det visar att konsumenterna har blivit mer prismedvetna och tenderar att hålla i plånboken till den stora readagen, något som syntes redan i oktober månads omsättning enligt Svensk Handel. Och när fredagen äntligen kom så ökade omsättningen för själva dagen med 2,4 procent jämfört med 2022, enligt statistik från Svea Bank.
Black Friday tog i år hem 34 procent av den totala försäljningen under Black Week. Att årets stora readag sammanföll med löneutbetalningar och besked från Riksbanken om oförändrad ränta kan ha bidragit till att dagens betydelse växte i år. Dessutom gick konsumenterna in i årets shoppinghögtid med starkare köpkraft än i fjol.
– E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order. Samtidigt har resterande tidsperiod gått ned något. Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror, kommenterar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Under Black Friday kollade Dagens Logistik reafest-tempen med Paul Svanfeldt, vd för tredjepartslogistikern Bonver Logistics på Lidingö, och Anders Ekman, COO på fraktväljaren Ingrid. Enligt dem har e-handeln gått bättre än förväntat.
– Våra siffror visar att det går ungefär som förra året – det vill säga bättre än förväntat, berättade Anders Ekman då.
Längre men mindre rea
Enligt statistik från prisjämförelsesajten Prisjakt har andelen rabatterade produkter ökat under hela den utökade Black Month-perioden (1-24 november) med en topp under fredagen på 55 procent, jämfört med 43 procent 2022. Samtidigt har snittrabatten minskat till drygt 20 procent jämfört med 22 procent 2022. En undersökning från Kantar på uppdrag av Prisjakt visar att konsumenterna förväntade sig rabatter på i genomsnitt 37 procent.
– Prisjakts data visar att det var fler produkter på rea i år, men att prissänkningarna inte motsvarade konsumenternas förväntningar. Det kan med andra ord vara så att man hoppats göra ännu större fynd och därför väntat in själva Black Friday, kommenterar Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.
Statistik omsättning och transaktioner
Black Friday (24 nov):
Procentuell förändring i omsättning mot 2022: 2,4 procent (Svea Bank)
Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2022: -4,7 procent
Black Week (20-24 nov):
Procentuell förändring i omsättning mot 2022: -2,2 procent
Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2022: 0 procent
Black Month (1-24 nov):
Procentuell förändring i omsättning mot 2022: -1,8 procent
Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2022: -4,4 procent
Av Emanuel Lehtonen