Posten Norge-ägda Bring har ökat sina paketvolymer från den svenska näthandeln med 291 procent sedan 2018. Bolaget har drygt 5–10 procent av den totala paketmarknaden i Sverige, enligt PTS.
2023 har varit ett krävande år med tunnare plånböcker och minskad konsumtion – trots detta har leveransföretaget hanterat fler paket än året innan. Under 2023 har Bring ökat sina paketvolymer i Sverige med 11 procent. Dessutom har koncernen hanterat rekordmånga paket till nordiska mottagare under året.
– Vi lägger bakom oss ett år med svag ekonomi och fallande konsumtion. Trots detta har vi ökat våra paketvolymer – och för första gången har vår koncern passerat 100 miljoner paket på ett år, kommenterar Hanna Jonasson, director of operations på Bring.
Bring har en marknadsandel på drygt 5–10 procent, enligt Post- och Telestyrelsen. Sveriges största transportör, Postnord, med drygt 50 procent av volymerna, såg en minskning av de egna paketvolymerna på 4 procent.
Under 2023 har Bring dessutom beslutat att bygga sin största svenska terminal någonsin, i Jönköping, installerat 37 nya laddpunkter på terminaler och tagit i bruk en paketmaskin på Shelfless-anläggningen i Rosersberg. Paketmaskinen minskar mängden luft i paketen.
Av Klara Eriksson