Brist på halvledare slår mot fordonsindustrin

Bristen på halvledare slår hårt mot fordonsindustrin världen över, och bland annat Volvo, Volkswagen, Nissan, m fl fordonstillverkare är drabbade. Bristen orsakas bland annat av störningar i försörjningskedjan, den stora efterfrågan på hemelektronik och handelskriget mellan USA och Kina.

Halvledare (datachip) är en viktig komponent i elektronik och fordon där tillgången begränsas av att endast två leverantörer står för nästan hela den globala produktionen. Taiwanesiska Taiwan Semiconductor Manufacturing Company är en av dem, som står för 50 procent av produktionen.

Tillgången på halvledare har således alltid begränsats till ett fåtal källor i Sydostasien. Dessa komponenter används dessutom i alltfler produkter, allt från bilar till hemelektronik. När pandemin bröt ut ströps tillgången snabbt, vilket enligt Finacial Times lett till att företag, däribland Huawei, hamstrat halvledare för att säkra produktionen. Pandemin har också lett till en explosionsartad efterfrågan på hemelektronik, då många jobbar hemma och efterfrågan på datorer, spelkonsoler, webcams etc skjutit i höjden. Handelskriget mellan USA och Kina har förvärrat bristen, då kinesiska företag inte fått importera chip med amerikansk teknologi.

Svårt med just in time när andra hamstrar

Fordonsindustrin, som är kända för sin slimmade produktion med just in time-leveranser, och som dessutom sitter däremot nu i klistret, särskilt då de inte har samma förhandlingsposition gentemot halvledartillverkarna som stora kunder som Apple, enligt spelkonsolsajten Shacknews.

Analysföretaget IHS Markit räknar med att en miljon bilar hos en rad tillverkare kommer att försenas på grund av bristen på halvledare.

Måna företag har tvingats dra ner på produktionen, däribland Volvo, som stänger produktionen vid sin fabrik i Gent en vecka.

– Det finns en obalans på marknaden och vi kommer att leva med de här problemen ett tag till. Förhoppningsvis kan vi snart jobba ikapp för vi har välfyllda orderböcker och kunder som står och väntar på sina lastbilar, säger Claes Eliasson till SvD.

Av Klara Eriksson