Catena i shoppartagen

Igår meddelade Catena att man planerar en nyemission på närmare 2,1 miljarder SEK, pengar man ska använda till att shoppa mer logistik. ”Vår markbank är ganska stor, så vi tittar främst på att förvärva fastigheter med ett befintligt kassaflöde, och framförallt längs västkusten från Göteborg och ner till Danmark, berättade Catenas vd Jörgen Eriksson vid den officiella invigningen av Logistikposition Ramlösa idag.

Sveriges äldsta och största logistikfastighetsbolag Catena med omkring 2,3 miljoner kvm logistikyta i portföljen, har stadigt vandrat rakt på genom fastighetsbubblan med ”hö på loftet” och en relativt låg belåningsgrad på omkring 35 procent, där andra har spekulationsbyggt, överbelånat och gått i obligationsfällan.

”Jörgen i Ramlösa”. Foto Hilda Hultén

Nu anser bolaget att det är shoppingläge för logistik, och ”trycker nya pengar” till ändamålet genom en riktad nyemission – som tillför Catenas kassa nära 2,1 miljarder SEK minus kostnader.

– Vi verkar inom ett spännande segment och investerarna vill satsa på oss. Vår aktie handlas över sitt substansvärde idag, så det här gynnar både våra befintliga och nya aktieägare, säger Jörgen Eriksson till Dagens Logistik.

Investeringstakten är hög i bolaget – under 2023 investerade Catena omkring 3,1 miljarder trots vad man beskriver som ”en utmanande makromiljö”, med halverade transaktionsvolymer i fastighetsbranschen. Under inledningen av 2024 menar Catenas ledning att man identifierat fler attraktiva investeringsmöjligheter på väg ut på marknaden.

Vill förvärva längs västkusten

I förra veckan köpte bolaget en 81 000 kvm stor fastighet i Hvidovre, Köpenhamn av norska Bulk Industrial Real Estate för 420 miljoner SEK. Med 32 000 kvm lagerytor som Scan Global Logistic hyr och en byggrätt på drygt 17 000 kvm. Och mer är på gång: totalt planerar Catena att investera omkring två miljarder kronor i nyförvärv de närmaste 6–12 månaderna.

– Vi tittar på att göra fler förvärv framöver. Det handlar både om mark och befintliga fastigheter, men eftersom vi har en ganska betydande landbank och projektlista så handlar det främst om bebyggda fastigheter som redan har ett kassaflöde, berättar Jörgen Eriksson.

Geografiskt tittar Catena främst på Danmark och västra Sverige.

– Mest spännande just nu är hela västkustområdet från Göteborg och ända ned till Helsingborg och Malmö och över i Danmark. Mälardalen är ju inte lika intressant just nu, konstaterar han.

Stora byggprojekt på gång

Även på byggsidan är Catena på offensiven med nio större pågående projekt med en beräknad återstående investeringsvolym om 1,9 mdkr. Med en landbank där det går att utveckla totalt 4,6 miljoner kvadratmeter, en investering på totalt omkring 16,5 miljarder SEK, så finns det även där hål att stoppa i. Bolaget försöker nå en direktavkastning på runt sju procent i sina utvecklingsprojekt. Närmast på listan står att utveckla 450 000 kvadratmeter mark i Nykvarn och 560 000 kvadratmeter i Söderåsen.

Johan Kallin, Jan Björklund, Alexander Svensson och Jörgen Eriksson planterar ett symboliskt Aroma-äppelträd på Logistikposition Ramlösa. Foto Catena

Invigning för Ramlösa

Den 14 mars bjöd Catena och Nowaste in till ett symboliskt spadtag för sitt gemensamma projekt Logistikposition Ramlösa, där totalt 75 000 kvm logistikyta ska byggas under 2024–2026. Förutom Jörgen Eriksson, så deltog kommunalråden Alexander Svensson (M) och Jan Björklund (S) från Helsingborgs stad, tillsammans med Nowaste Logistics vd Johan Kallin. På den norra delen av tomten reser sig redan den första av tre huskroppar halvfärdig mot en dimmig marshimmel med sin beige-bruna fasad, och de första stålstommarna i huskropp två är på väg upp

– Med tanke på att det var i oktober vi godkände bygglovet så är det otroligt hur långt projektet kommit. Logistik är en viktig del i stadens identitet och näringsliv, och det är kul att vi har företag som växer och vågar gasa. Dessutom var det mycket fokus på gestaltningen här, och det var ett självklart bygglov att tillstyrka från vår sida, sa Alexander Svensson.

Ett 70-tal personer deltog vid invigningen av Ramlösa-bygget. Foto Hilda Hultén

– Helsingborg utsågs i förra veckan lägligt till Sveriges bästa logistiknav, och även om vi det var en delad förstaplats så finns det en förstaplats vi inte ska dela, och det är att vi ska vara Sveriges mest klimatmarta logistiknav. Det är en satsning som jag vet att ni är med på också, så tack för det, sa Jan Björklund (S).

Johan Kallin pekade på etableringens betydelse för staden ur ett annat perspektiv:

– Jag vill lyfta fram alla möjligheter som den här etableringen skapar för de som kommer att jobba här. De här kvadratmeterna skapar möjlighet för människor att få sina första instegsjobb, drömjobb, eller specialistjobb, och det är det vi på Nowaste brinner för mest. Tack till staden och till Catena, som vi härmed gör vår femte, sjätte och sjunde utveckling tillsammans med här på Ramlösa.

Av Hilda Hultén