Efter allt mer kritik om inaktivitet från näringslivet som är beroende av Malmbanan har regeringen beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att rusta upp den ansträngda järnvägssträckan mellan Luleå och Boden. Sju förbättringsprojekt tidigareläggs och man ska undersöka finansiering av ett eventuellt dubbelspår.
Efter två olika urspårningar på kort tid är trafiken äntligen igång igen på Malmbanan, om än på nedsatt hastighet. Men i spåren av olyckorna har kritiken mot regeringen växt, som anklagats för att vara ointresserade av att rusta upp och ta hand om järnvägen.
Nu har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att tidigarelägga sju kapacitetshöjande åtgärder på sträckan mellan Luleå och Kiruna. Det gäller bl a mötesstationer som skulle ha påbörjats under perioden 2028-2033, men som nu får byggstart 2026-2027, enligt Di.
Samtidigt ger man myndigheten i uppdrag att undersöka olika finansieringslösningar för en eventuell framtida utbyggnad av dubbelspår på samma sträcka. Tidiga förslag är en direkt extern medfinansiering och en lösning med höjda banavgifter.
En tredje del i uppdraget blir att verka för finansiering av en tidigareläggning av E4, Förbifart Skellefteå.