Franska fraktkoncernen och containerrederiet CMA CGM köper 59 lager i USA och Europa, samt logistikplattformen Shipwire, från Ingram Micro. CMA CGM har liksom Maersk tjänat rekordsummor på de höga fraktpriserna på containerfrakt under pandemin.
Liksom Maersk använder CGA CGM sina nya ekonomiska muskler till olika förvärv för att stärka sin ställning på den globala logistikmarknaden. Förra månaden köptes Fenix Marine Services, en containerterminalsoperstör i LAs hamn, i en affär värd 2,3 miljarder dollar. Verksamheten i Ingram Micro som nu köpts av CMA CGM har en uppskattad årlig omsättning på $ 1.7 miljarder, och är till 65 procent e-handelsrelaterad, enligt Financial Times.
Ingram Micro förvärvades i sin i juli i år tur av riskkapitalbolaget Platinum Equity, som vill renodla verksamheten mot teknidistribution och molntjänster, och det är därför man säljer av Ingrams ”Commerce & Lifecycle Services activities” (CLS), tjänster inom TPL och e-handel. Denna gren sysselsätter 11.500 personer, vilket ökar personalstyrkan för CMA CGM: s logistikverksamhet till 90.000.
– Efter att ha slutfört sin turnround i år kommer vårt dotterbolag Ceva Logistics att påskynda sin utveckling och gå med i världens topp fyra inom kontraktslogistik, kommenterade Rodolphe Saadé, ordförande och verkställande direktör för CMA CGM, förvärvet, från Ingram Micro.