Containertrafik i Göteborgs hamn får ellastbilar

Containertransportören Skaraslättens Transport sätter in tre tunga ellastbilar på containerflödena till Göteborgs hamn. Lastbilarna kommer köra skytteltrafik mellan hamnens containerterminal och kringliggande terminaler.

De första två av Skaraslättens nya ellastbilar sattes i trafik igår, tisdagen den 17 januari, och den tredje sätts in under de närmaste veckorna. Men även om företaget är nöjda med miljönyttan i att införa ellastbilar, krävde investeringen noggrann planering och samråd med kunderna då fordonen är förhållandevis dyra jämfört med fossila lastbilar.

– Ekonomiskt så är det utmanande och det är en investering som tar längre tid att räkna hem. De kunder som vill använda våra ellastbilar för sina transportbehov behöver därför skriva längre avtal med oss, vilket är något vi möter en förståelse för. Man är beredd att lyfta blicken och tänka lite utanför boxen, kommenterar Johan Söderström, marknadschef på Skaraslättens Transport.

En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals. Foto: Göteborgs Hamn AB.

De nya fordonen kommer laddas nattetid i hamnens fordonsterminal, som driftas av Logent Ports & Terminals. Vid Vädermotet finns också hamnens första publika ladd- och vätgastankstation som har sex laddplatser för tung trafik. Under 2023 planeras ytterligare laddplatser i hamnens centrala delar.

– Det är en trygghet att det finns publik laddning i hamnen där vi kan komplettera vår depåladdning. Vi kommer säkert behöva toppladda, men i vilken utsträckning är svårt att säga just nu. Det finns bara ett sätt att veta exakt hur det kommer att fungera i praktiken och det är att kasta sig ut. Nu är vi väldigt förväntansfulla och det ska bli jättekul att få visa Göteborg våra nya fordon, kommenterar Johan Söderström.