DB Schenker banar väg för snabbladdning i Dalarna

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna investerar i eldriven distribution. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska Scania-lastbil och logistikjätten investerar i en snabbladdare för att maximera användningen.

– Omställningen till el pågår för fullt i DB Schenkers nätverk och Godsservice i Dalarna är en av våra pionjärer. Åkeriet visar ledarskap i omställningen och erfarenheterna vi får när vi börjar köra elbilarna är mycket värdefulla. När vi går över till el blir vi helt utsläppsfria, vilket är målet för hela vår globala koncern, kommenterar Hanna Melander, hållbarhetschef på DB Schenker.

Godsservice nya lastbil är en Scania 25L 4×2 165 kWh som kommer köras både i och strax utanför Borlänge. Den kan köra upp till 11 mil innan den måste återvända till DB Schenkers terminal för att laddas medan chauffören är på lunch. Snabbladdaren används för lunchladdningen.

I Borlänge finns infrastrukturella utmaningar för kommunen då det saknas publika laddplatser för tunga lastbilar. Därför skapar DB Schenker sin egen infrastruktur för att säkerställa att lastbilen ska kunna laddas som planerat. Ett problem som kommunen är medveten om.

– Just snabbladdarna kräver dessutom betydligt mer energi än en vanlig laddare för en personbil. Så ja, att få till infrastrukturen för laddning i stor skala är en utmaning. Nu när batteritillverkaren Northvolt ska etablera sig i Borlänge vill vi satsa ännu mer på den gröna industrin. Så jag är glad att DB Schenker satsar på en snabbladdare. Det blir en markör då DB Schenker och Godsservice är viktiga aktörer i länet, kommenterar Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge kommun.

Godsdistribution med el kräver god planering för att kunna maximera lastbilens kapacitet. Godsservice har haft en elhybridlastbil rullandes i Falu Centrum sedan 2019, med goda resultat. Den nya Scaniabilen är ett nytt steg framåt i omställningen. Laddningen från tomt till fullt batteri tar ca en timme.

– Sen räknar vi med att tillföra 30 minuters laddning dagtid vilket tillför ca 5 mil för eftermiddagens körning. I kombination med snabbladdaren utmanar det här vårt sätt att tänka kring energioptimering och trafikplanering. Det är spännande utmaningar, men vi har jobbat strategiskt med detta i flera år. VI kommer nu, tillsammans med Scania, göra en driftsanalys över hela vår lastbilsflotta för att se i vilken takt en fullskalig elektrifiering skulle kunna ske, kommenterar Fredrik Fagerström, vd för Godsservice Dalarna, del av Fagerströmsbolagen.