Den eldrivna drönaren Volodrone kan ta en maxlast på 200 kg och har utvecklats av drönartillverkaren Volocopter. I oktober genomfördes den första testflygningen i offentligt luftrum i Hamburg, i samarbete med logistikföretaget DB Schenker.
Volodrone är framtagen för tyngre transporter där de vanliga transportsätten inte är tillämpbara. Den är helt eldriven och har en kapacitet på 200 kg samt en räckvidd på 40 km. Genom sin förmåga att hantera större leveranser menar tillverkaren att den passar särskilt bra för leveranser i “mellan-milen” och till svåråtkomliga ställen som öar, skogar, byggarbetsplatser och vid olyckor.
Drönaren flög för första gången 2019. På grund av regleringar i luftrummet, och dess tunga last, har den hittills bara kunnat testas inom kontrollerade områden. Men i oktober kunde de två företagen genomföra en första testflygning i offentligt luftrum i samband med mässan ITS World Congress i Hamburg.
DB Schenker demonstrerade där hur drönarleveranser kan användas i en transportkedja tillsammans med en eldriven lastcykel för att ta sändningen i mål den sista biten. En multimodal lösning för stora städer som de kallar det.
– Med denna flygning har vi offentligt kunnat visa upp hur samarbete och innovation kan användas för mer hållbar och miljövänlig logistik, kommenterar Erik Wirsing, globalt ansvarig för innovationer på DB Schenker.
Drönarens lastanordning kan anpassas efter det aktuella uppdraget och den kan ta samtliga sex standardiserade lastpallar. Den mäter 2,5 meter på höjden och 9,15 meter i diameter.
Av Emanuel Lehtonen