DB Schenkers Västerbottenpartner satsar på ellastbil

DB Schenkers samarbetsåkeri Godstransportservice har investerat i logistiknätverkets första serietillverkade och helelektriska distributionslastbil i Sverige. Lastbilen är en Scania 25 P som nu kör lokal distribution inom Umeå kommun.

Den elektriska distributionslastbilen ingår i ett logistikprojekt mellan Region Västerbotten, DB Schenker och Godstransportservice. För Björn Ledin, bolagets vd, var investeringen självklar.

– Jag tände på det här direkt. Vi ville vara först här uppe och att samtidigt få vara bland de första i Sverige att ha just den här lastbilen är roligt. Jag hoppas det blir ringar på vattnet och att fler vill hoppa på, kommenterar Björn Ledin, vd för Godstransportservice.

Lastbilen uppges vara den första serietillverkade och helelektriska distributionslastbilen i Västerbotten, och dessutom den första i hela DB Schenkers Sverigenätverk. Logistikaktören kör idag Volvos prototyp i Göteborg.

– Vi är glada och tacksamma över Björn Ledins mod och drivkraft att ta på sig ledartröjan. Det här är startskottet på den verkliga omställningen av de stora distributionslastbilarna, kommenterar Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på DB Schenker för klustret Sverige, Danmark och Island.

Tillskottet av ellastbilar tilltalar även det kommunala näringslivsbolaget INAB, Infrastruktur i Umeå AB, som arbetar för att skapa effektiva och hållbara logistik- och transportlösningar genom bl an intermodal järnväg.

– Där ser jag DB Schenkers och Godstransportservices initiativ som en komplettering till fjärrtransporterna där godset kommer in till Umeå via järnväg. För kan vi dessutom erbjuda att sista leveranssträckan sker med ellastbil är flödet med hållbara transporter nästintill komplett, kommenterar Daniel Rönnberg, affärsutvecklare på INAB.