De investerar för transporter i Stockholms miljözon 3

Vid årsskiftet inför Stockholms stad en miljözon klass 3 i centrala Stockholm. Transportörerna anpassar verksamheten efter de nya reglerna. Dachser skriver att man nu kör 50 procent av leveranserna i centrala Stockholm med ellastbil. Samtidigt köper Airmee och Movebybike tillsammans in fler ellastcyklar.

Vid årsskiftet 2024-2025 införs en miljözon klass 3 i Stockholms stadskärna, som i praktiken portar bensin- och dieselfordon i de berörda områden. Satsningen ska leda till minskade utsläpp och renare luft. Beslutet har både godkänts av EU och överklagats av Svensk Handel.

Transportörerna som bedriver verksamhet i området har börjat anpassa sig efter de nya reglerna. Dachsers filial i huvudstaden köpte i våras in sina första ellastbilar som redan rullar i innerstaden: en Volvo FL42R med plats för 18 pallar och en Scania 25P med plats för 15 pallar. Företaget har som mål att elektrifiera alla transporter i centrala Stockholm med ellastbilar till 2030.

– Vi är redo med rätt fordon på rätt plats till att lagstiftningen träder i kraft. Utöver lagstiftningar märker vi av ett intresse från våra kunder som ställer högre krav, dels kring att de är intresserade av information och statistik om deras transporters klimatavtryck, kommenterar Thomas Wennborg, filialchef vid Dachsers filial i Stockholm.

De köper ellastcyklar

Samtidigt utökar Movebybike och Airmee sitt samarbete genom ett nytt avtal. Airmee köper in tio ellastcyklar som hyrs ut till cykelbudsföretaget. Det utökar samarbetets kapacitet från 23 till 33 ellastcyklar. Förberedelser pågår också för att köpa in ytterligare 16 fordon.

De nya ellastcyklarna kommer nyttjas i cykelbudsföretagets nya hubb i Vasastan i centrala Stockholm, inte minst för att möta efterfrågan när de nya reglerna träder i kraft.

– Det här samarbetet är ett viktigt steg framåt för både Movebybike och Airmee. Genom att arbeta tillsammans och säkerställa tillgången på fordon kan vi skala upp vår verksamhet snabbare och bidra till att minska utsläppen i våra största städer, kommenterar Fredrik Videlycka, interim vd för Movebybike.