“Det ultimata testet av vår lagerlösning”

Nellys vd Kristina Lukes gästade i Postnords Etalk live-sändning från Black Week på tisdagen. 

– Det här är starten på hela julhandeln och kickar igång en väldigt viktig försäljningsperiod för oss. Det blir också det ultimata testet för vår nya lagerlösning, berättade Kristina Lukes. 

Försäljningshögtiden Black Week pågår för fullt, med kulmen under Black Friday på fredag. Under den digitala reaveckan, som utgör starskottet för julhandeln för många e-handlare, mångdubblar många aktörer sin försäljning, och logistiksystemen sätts rejält på prov. Och även om e-modehandeln Nelly inte går “all in” med reor och kampanjer under Black Week, så innebär reaveckan en utmaning: 

Kristina Lukes intervjuas av Peter Hesslin och Arne Andersson i Etalk Live.

– Det här är starten på julhandeln och en väldigt viktig försäljningsperiod för oss, där behovet av att känna sig “fab” är extra stort, vilket är väldigt viktigt för vår målgrupp, sa Kristina Lukes när hon intervjuades av Postnords Peter Hesslin och Arne B Andersson i logistikbolagets dagliga livesändning Etalk Live med anledning av Black Week. 

Kraftprov för nya lagret

Kristina Lukes mönstrade på som vd på mode-e-handlaren Nelly i början av 2020. Hon klev in i ett bolag som stod inför något av det mest affärskritiska man kan stå inför: en lagerflytt. 

I somras gick flyttlasset från det gamla lagret i Falkenberg, där Nelly huserat sedan 2012, till det nya 38 000 kvm stora lagret i Nordskogen norr om Borås. Lagret är byggt av LC och ägs numera av Catena, som också äger den automatiserade robotlagerlösning från Autostore, som installerats i lagret. Automationslösningen utgör alltså ett hyrestillägg i kontraktet för Nelly. Lagerflytten gick smidigt men krävde sina resurser, och delorsakade ett hål i kassan på minus 27 miljoner SEK under kvartal tre, som påverkade börsnoterade Nellys kurs. 

Nellys nya lager i Nordskogen Borås. Foto Nelly

– Är ni nöjda med nya lagret, och klarar det trycket nu inför Black Week? undrade Arne B Andersson.

– Det här är ju “the big test” såklart – både av kapacitet och förmåga som nu ska testas under ett stort tryck. Vi har en helt ny organisation, och vi har förberett det här under en väldigt lång tid. Det är so far so good, och vi har ett fantastiskt logistikteam med stort fokus på detaljer, och som gör det med den äran och verkar ha kul ihop, vilket också är viktigt. 

I våras började Stefan Svensson, tidigare logistikchef på Netonnet, som logistikchef på Nelly “en av de främsta logistikcheferna i branschen”, enligt Arne och Peter. Kristina Lukes höll med.

– Stefan gör ett fantastiskt jobb tillsammans med hela teamet. Men man måste se till att man har tydliga mål och har kul på vägen, för det är en period som är ansträngd. Det är inget man viftar undan, utan krävs ganska mycket hårt arbete. Det är också viktigt att ta tid att fira framgångarna man gör dag för dag, sa Kristina Lukes.

När det gällde de rådande fraktstörningarna framhöll Kristina Lukes att det var en fördel för Nelly att ha produktion i Europa.

– Hela världen känner nog av störningar på olika sätt, så det handlar som alltid om att anpassa sig till det läget som man får. En väldigt stor fördel för oss är att vi har en stor del av vår produktion förlagd till Europa, som en del i vårt övergripande hållbarhetsarbete. Det gör att vi inte är lika beroende av de fysiska flödena från Asien, svarade Kristina Lukes.

På frågan om returgraden var högre under Black Week, som uppmuntrar till spontanköp, förklarade Kristina Lukes att man just därför har en mer utdragen rea-period.

– Naturligtvis ska vi ha ett bra erbjudande, men vi försöker skapa en mer utdragen period för att säkerställa att det inte blir lika mycket spontanköp. Det ska vara en bra start för en handelsperiod för vår kund men man ska ändå fatta ett genomtänkt beslut. Detta vid sidan av alla andra initiativ som vi jobbar med hela tiden för att säkerställa att vi inte har några onödiga returer, utan att man som kund faktiskt är nöjd med köpet man gör. 

Peter Hesslin undrade även vilken roll mellandagsrean har nuförtiden, och om försäljningen flyttat till Black Week.

– Med tanke på hur mycket kraft som handeln lägger under den här perioden, så är det säkert så att den är viktigare än vad julrean är idag. 

Av Hilda Hultén

Postnords e-handelschef Peter Hesslin och numera externa e-handelsexpert Arne B Andersson rapporterar live från Black Week hela veckan. Samtliga sändningar går att se i efterhand:

Måndag 22 november 13–14
Tema: Kan vi vänta oss rekordstora volymer under Black Week i år igen?
Dagens gäst: Patrik Müller, Nets
Tisdag 23 november 13–14
Tema: Blir mode vinnaren i julhandeln?
Dagens gäst: Kristina Lukes, Nelly
Onsdag 24 november 13–14
Tema: Den ultimata checkoutupplevelsen – innovativa förändringar inför peak
Dagens gäst: André Sikborn Erixon, Ingrid
Torsdag 25 november 13–14
Tema: Slaget om apotekskunden
Dagens gäst: Wiktoria Glans, Apoteket
Fredag 26 november 11–15
Tema: Från Black Friday till Circular Monday
Dagens gäster: Per Ljungberg, Svensk Digital Handel. Patrik Müller, Nets. Andreas Baller och Signe Bernhard-Larson, Amazon. Hanna Hellander, NA-KD. Nic Staeger, Cervera. Med flera.