DHL vill ta andelar inom last mile

Logistikjätten DHL har globalt beslutat att växa inom e-handel och att utöka sin kapacitet inom e-handelsleveranser. I Sverige växer paketskåpsnätet med Iboxen, dit man numera levererar dagtid, och till allt fler områden: ”Det gör att vi snabbare kan komma ut till kund”, säger Johan Widman, chef för e-handel, strategi och affärsutveckling hos DHL Freight.

Samarbetet med Iboxen inleddes redan 2022 men har utvecklats eftersom, med fler boxar och därigenom fler områden som lagts till. Idag levererar DHL till drygt 1000 paketskåp där några är egna men de flesta ingår i Iboxens nätverk.

Johan Widman. Foto DHL.

– I inledningen hade vi enbart kvällsleveranser till boxarna, men idag levererar vi till skåpen dagtid vilket gör att paketen kommer snabbare ut till kund, och att vi får ett effektivare nätverk, säger Johan Widman.

Att man började distribuera till paketskåpsnätverket jämte ombudsnätverket beror på feedback från kunderna, förklarar han.

– Många hämtar inte sitt paket förrän ett dygn senare, får vi ut paketet på dagen så hämtar man det efter jobbet. Det är även en mer hållbar lösning att leverera till box på dagen, då vi använder vårt standardnätverk för leveranserna och kan samköra fler paket, säger Johan Widman.

Nästan 3000 servicepunkter

Utöver de drygt 1000 paketskåpen, har DHL 1 900 ombud att erbjuda e-handelskunderna som servicepunkter.

– Något annat som är nytt är att DHL idag har en uttalad, global strategi att växa inom e-handeln. Även om vi har sett en nedgång inom e-handeln förväntar vi oss att den kommer fortsätta att växa framåt, och då vill vi ta marknadsandelar, säger Johan Widman.

Den svenska paketmarknaden 2022 enligt PTS, paket utdelade i Sverige. Källa PTS.

Idag har DHL mellan 10–15 procent av paketen utdelade i Sverige enligt Post- och Telestyrelsens statistik, en inte föraktlig andel.

– Vi satsar mycket på att digitalisera och vi vill bli slutkonsumenternas förstahandsval, vi satsar på boxar – som vi kan se är ett av de leveransalternativ som konsumenterna i Sverige föredrar. Strategierna ser olika ut mellan länder, i Tyskland rullar vi t ex ut vårt eget boxnätverk, säger Johan Widman.

”Förlängd arm”

– I Sverige fungerar det dock jättebra med Iboxen, vi ser deras nätverk som en förlängd arm av vårt egna nätverk.

I Nederländerna var det DHL som köpte resterna av Instabox verksamhet i landet, terminaler och paketskåp bland annat, efter att dotterbolaget gått i konkurs 2022.  

Även om e-handeln haft en tuff baksmälla efter pandemiårens uppblåsta volymer, växer den globalt och sedan årsskiftet återigen även i Sverige – och den prognosticeras fortsätta ta marknadsandelar från den fysiska handeln.

– Det är ett bra läge att växa inom e-handel nu, även om marknaden har gått ner tror vi på fortsatt tillväxt.

DHL planerar även att fortsätta elektrifiera last mile-transporterna, med målet att hela skåpbilsflottan ska var elektrifierad 2027. Globalt ska DHL nå nettonollutsläpp 2050.

Av Klara Eriksson