Danska TPL-aktören DSV bygger 175 000 kvm ny lageryta i Landskrona, vilket blir Sveriges största logistikbygge någonsin. Byggstart beräknas ske i höst och de två byggnaderna väntas stå klara hösten 2024. ”Vi gör bland annat en stor nysatsning på FMCG” berättar DSVs affärsutvecklingschef Pär Jansson för Dagens Logistik.
Nu står det klart att danska DSV gör en jättesatsning på två nya TPL-lager på totalt 175 000 kvm i anslutning till bolagets befintliga TPL-anläggning i Landskrona. Den nya anläggningen kommer att omfatta två byggnader, där den ena är 105 000 kvm stor och den andra är en temperaturkontrollerad fastighet på 70 000 kvm, där fokus ligger på att locka kunder inom FMCG och framförallt livsmedel. DSV utmanar därmed den danska branschkollegan Frode Laursen på tredjepartlogistik inom livsmedelssegmentet.
– Det är ett strategiskt beslut från bolaget sida om att vi ska ta en starkare position inom FMCG och dagligvaruhandeln. Traditionellt ligger många stora kunder inom den marknaden i den här regionen, så Landskrona är ett väldigt bra läge för livsmedelslogistik, säger Pär Jansson, affärsutvecklingschef för DSV Solutions i Sverige.
Det är ett strategiskt beslut från bolaget sida om att vi ska ta en starkare position inom FMCG
DSV färdigställde nyligen ett totalt drygt 80 000 kvm stort lager i Rosersberg, och även det ingår i expansionsplanen inom FMCG.
– Vi kommer att ha vårt huvudlager i Landskrona och försörja Rosersberg härifrån. Rosersberg kommer att fungera som ett satellitlager för kundernas behov i Mälardalen och norra Sverige.
Även läkemedelsbranschen, där DSV traditionellt är en stark TPL-spelare, är en bransch med stor tillväxtpotential.
– Vi är redan utsålda i den första delen anpassad för läkemedelslogistik i Rosersberg, och behöver utöka vår kapacitet för läkemedelshantering i Landskrona. Vi har länge haft en stark position inom läkemedel med Mölnlycke som en stor kund.
270 000 kvm lokalyta totalt
Byggstart planeras till september-oktober, och går allt enligt plan så ska de nya lagerfastigheterna stå klara för inflytt under Q3 2024, berättar Pär Jansson. Efter expansionen kommer DSV att ha totalt 225 000 kvm lageryta i Landskrona, tillsammans med bolagets befintliga lageytor på 50 000 kvm. Med kontor och övriga terminalytor kommer bolaget att ha totalt 270 000 kvm lokalyta i Landskrona. Exakt hur mycket bolaget investerar i den nya lagerutbyggnaden är inte offentligt, men det handlar om ett mångmiljardbelopp, berättar Pär Jansson.
– Det här är Sveriges största logistikbygge någonsin och en av DSVs största investeringar i Norden någonsin, vid sidan av vår satsning i Danmark.
Bakgrunden till satsningen, som planerats under lång tid, är en tydligt ökande efterfrågan på TPL-tjänster inom flera kundsegment.
– Vi ser en stor ökad efterfrågan på TPL-tjänster. Självklart är vi i en lågkonjunktur och flera branscher backar just nu, inte minst e-handeln, och orderingången i Industrin har också mattats av mot för något år sedan. Men samtidigt som hanteringen går ned så kan detta innebära ett ökat behov av lagring. Sen har vi haft en tydlig ökning de senaste månaderna av kunder som tidigare drivit sin lagring i egen regi, som nu hör av sig med förfrågningar om TPL-lösningar. Det efterfrågades inte alls på samma sätt för ett år sedan, berättar Pär Jansson.
Anläggningen kommer att innehålla en hel del automation, och utrustas med kranar och AGVer. .
– Det kommer att bli en mix av traditionell manuell hantering och automationslösningar, precis som i lagret i Rosersberg. Vi tittar bland annat på Autostore-lagring och Vertical Lifts. Men exakt vad det blir för lösningar och omfattning på automationen kommer att avgöras av vilka kundåtaganden vi landar i Landskrona.
Perfekt logistikläge
DSVs nya lagerytor i Landskrona kommer att certifieras enligt BREEAM nivå Excellent. Framtida energiförsörjningssystem har beaktats för att förbereda Power-to-X, lagring av ström i batterier och för laddning av eldrivna lastbilar samt för att kunna överföra eventuell överkapacitet av energi till exempelvis Landskrona stad.
Anläggningen ligger i anslutning till E6/E20 och ska serva både den danska, finska, norska och svenska marknaden. Läget i Landskrona beskriver Pär Jansson som utmärkt.
Vi ser en enorm tillväxt i den här regionen, från Göteborg i norr och ned till Malmö.
– Stockholmsmarknaden är och kommer att fortsätta vara stark. Men vi ser en enorm tillväxt i den här regionen, från Göteborg i norr och ned till Malmö, och där ligger Landskrona helt perfekt till.
Av Hilda Hultén