Einride och SKF testar autonoma transporter nattetid i Göteborg

SKF och Einride ingår partnerskap för testning av autonom och elektrisk transport. Ellastbilarna ska testas vid SKFs lager i Göteborg. Testerna startar i april.

Lagertillverkaren SKF har signerat ett pilotavtal med Einride för att testa företagets självkörande elektriska lastbil för frakt av gods på allmän väg mellan SKF:s fabriker i Göteborg. Med hjälp av självkörande ellastbilar kan bolaget koppla ihop olika anläggningar med automatiska transporter.

– I och med partnerskapet med SKF har vi nu kunder i alla våra prioriterade kundsegment: handel, konsumtionsvaror och industrivaror, vilket vi är väldigt stolta över. Tillsammans med dem kommer vi lära oss och växa snabbt, kommenterar Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride. 

Nattliga tester

De första testkörningarna kommer genomföras på nätter och helger mellan den 8 och 11 april. Körningarna går mellan fabrik och lager inne på SKFs område i Göteborg, en sträcka på 2 km.

– Vi lastar och testkör nätter och helger eftersom det inte kräver några särskilda tillstånd, när området är helt stängt för allmänheten. Nästa testperiod sker under fyra dygn i maj, kommenterar Jonas Hernlund.

De självkörande lastbilarna följs på plats av Einrides testpersonal. Dessutom övervakas trafiken från en fjärrchaufför på deras lokala anläggning, 8 km ifrån SKF:s fabrik. 

Automatiserad på- och avlastning

För SKF är autonoma fordon inget nytt. Idag använder de sig av självkörande truckar, så kallade AGV:er, inne i fabriker och lager. Det finns också planer på att ta fram en lösning för autonom på- och avlastning av lastbilen.

– Utöver autonoma transporter så vill vi automatisera lastning och lossning. Det är något helt nytt i logistikvärlden och kommer ta månader att utveckla, kommenterar Måns Isacsson.

Ambitionen är att företagets automatiska D-fabrik i Gamlestaden ska lasta ut och nå sina lager fullt automatiskt. De gradvis allt mer avancerade testerna väntas fortsätta närmaste året. De första fullt automatiska lastningarna och transporterna väntas vara i drift våren 2022.