Elon Groups affärsområde för tredjepartslogistik har tecknat avtal med Netgear, global utvecklare och försäljare av nätverksutrustning, för företagets nordiska e-handel. Från och med september 2022 levereras en helhetslösning där Elon sköter driften av samtliga nordiska e-handelssajter, liksom logistiken.
Netgear grundades 1996 och utvecklar och säljer nätverksprodukter som routrar och modem. Omsättningen i bolaget var 2021 1,17 miljarder USD och bolagets produkter går att hitta hos återförsäljare världen över.
Elon Group består av hemelektronikkedjan Elon och tidigare hemelektronik-grossisten Electra, som de senaste åren funnit en ny nisch som TPL- och IT-aktör. Bolagen gick samman 2019 under Elons varumärke, och under 2021 blev de två bolagen offentligt ett och samma bolag.
Utvecklat samarbete
Elons affärsområde för tredjepartslogistik, TPL, har under en längre tid samarbetat med Netgear, där man både byggt Netgears nordiska e-handelssajter, samt sköter drift och e-handelslogistik – ett samarbete som nu utvidgas till Finland.
– Det är ett väldigt utvecklat samarbete, där vi har kodat och driftar hela sajten: lägger in produkter, bilder, texter och såklart packar och skickar alla varor från vårt lager i Kalmar, berättar Ola Schwarz, TPL-chef på Elon Group.
Gruppen har idag flera TPL-kunder, som Halebop och Allente. I hur hög grad varumärken väljer att sälja direkt till konsument varierar, menar han – och handlar om en balansgång.
– Många av de stora börjar gå direkt mot konsument, men det går lite fram och tillbaka det där – oftast kör man en kombination. Det är lite av ett vågspel då man inte vill konkurrera för mycket med sina egna kunder. Hos Netgear kör vi t ex ett sortiment som är “Store Exclusive” som bara finns på deras egen sajt, berättar Ola Schwarz.
Netgear ser samarbete som ett kostnadsseffektivt sätt att nå ut och förbättra leveranserbjudandet:
– Med den finska e-handelslösningen på plats kan vi nu tillsammans med Elon Group erbjuda e-handel i hela Norden på ett kostnadseffektivt sätt. Vi kan även erbjuda ”dagen efter leverans” vilket ger en optimal kundupplevelse, kommenterar Mikael Axelsson, försäljningschef Norden på Netgear.
Av Klara Eriksson