Enligt Danmarks transportminister har tyskarna tagit sig vatten över huvudet med sin sida av Fehmarn-Bältförbindelsen, tunneln som ska förkorta transportvägarna från kontinenten till Skandinavien. En uppgradering av järnvägen och bygget av en helt ny tunnel riskerar att försena projektet till 2035.
2029 är det tänkt att Fehmarn-Bältförbindelsen som knyter ihop Tyskland och Danmark ska öppna. Den 18 km långa tunneln väntas få stor påverkan på godsflödena mellan Skandinavien och kontinenten bland annat eftersom godstågen kan spara in 160 km resväg. Men enligt den danska tidningen Ekstra Bladet tror Danmarks transportminister Thomas Danielsen att projektet kommer bli kraftigt försenat. Orsaken är att arbetet på den tyska sidan halkar efter.
Han menar att Deutsche Bahn har tagit sig vatten över huvudet. Problemet är att tyskarna har ansvaret för att uppgradera järnvägen på sin sida av förbindelsen. Samtidigt ska de bygga en ny tunnel under Fehmarn-sundet eftersom bron som står där idag är i så dåligt skick att den inte kan bära tunga godståg, vilket är en viktig del av projektets mål. Dessutom menar man i Danmark att tyskarna har en historia av problem när det gäller infrastrukturprojekt som involverar flera myndigheter.
Deutsche Bahn stöter ifrån sig kritiken. Enligt en talesperson från företaget kommer de färdigställa både järnvägen och tunneln samtidigt som den danska sidan av projektet. Byggandet av den nya tunneln under Fehmarn-sundet ska dra igång 2026 och vara klart 2029 som planerat.
Men danskarna tycker tidsplanen är väl optimistisk och väntar sig snarare förseningar som kan sträcka sig ända till 2035. Skulle det bli fallet står Danmark med en färdig tunnel som inte kan användas till godstrafik. En sådan situation skulle få stora konsekvenser för transport- och logistikbranschen i hela Skandinavien.
Problem på svenska sidan
Samtidigt är det inte bara den tyska grannen som står inför problem. På den svenska sidan har det varnats för att vi ligger minst tio år efter danskarna i våra investeringsbeslut, något som kan leda till att Sverige går miste om förbindelsens möjligheter under lång tid framöver. Bland annat finns flaskhalsen mellan Hässleholm och Lund som hämmar järnvägskapaciteten.
I oktober 2023 fick Trafikverket visserligen i uppdrag att planera för ett nytt dubbelspår på banan, efter att planerna på en höghastighetsbana förkastades. Men byggstart beräknas inte kunna ske förrän 2027-2029, med en byggtid på 10 år.