Fokus på nyetableringar längs Sydostlänken

De tre kommunerna Karlshamn, Sölvesborg och Olofström i Blekinge har tecknat en avsiktsförklaring med infrastrukturbolaget Polar Structure till följd av den kommande Sydostlänken. Tillsammans ska de analysera vilka möjligheter för investeringar och etableringar som Sydostlänken skapar i Blekinge.

Blekingekommunerna Karlshamn, Sölvesborg och Olofström påbörjade ett fördjupat samarbete för att ta vara på möjligheterna kring Sydostlänken redan 2022. Fokus har legat på etableringsmark, infrastruktur, elkapacitet och hamnutveckling för att tillsammans med den nya järnvägsförbindelsen öka attraktiviteten för nya investeringar i Blekinge.

På bilden från vänster: Tobias Emanuelsson, vd för Polar Structure, Birgit Birgersson Brorsson, KSO Sölvesborg, Magnus Gärdebring, KSO Karlshamn och Morgan Bengtson, KS Olofström.

Nu har de tagit ytterligare ett steg och tecknat en avsiktsförklaring med det externa infrastrukturföretaget Polar Structure, som arbetar med grön omställning med fokus på järnvägstransport, energifrågor och digitalisering. Tillsammans ska de utföra en analys av vilka möjligheter som Sydostlänken kan ge, samt hur transportinfrastrukturen och den lokala energisituationen kan utvecklas.

– Vi i Blekinge kan betyda mycket för Sveriges utveckling, genom att vår region kan bli en nod i södra Sverige. Ser vi på utvecklingen i Europa finns möjligheterna att öka exporten och importen ut i världen, kommenterar Morgan Bengtsson, kommunstyrelsens ordförande i Olofströms kommun.

Arbetet med att ta fram en gemensam helhetssyn tar sin utgångspunkt i en övergripande bild av Sveriges hamn- och järnvägslösningar samt hur Blekinge utifrån detta kan utveckla sin infrastruktur på ett effektivt och hållbart sätt.

– Världskartan håller på att ritas om, vilket bland annat innebär att Europas varuflöden kommer närmare Blekinge. Detta är en framåtlutad region, vilket gör det särskilt givande att delta i analysen av de utvecklingsmöjligheter som uppstår i samband med byggandet av Sydostlänken. Det handlar främst om transportinfrastruktur med hållbara lösningar som finns för hamnarna och järnvägen, kommenterar Tobias Emanuelsson, vd för Polar Structure.

De tre kommunerna bildar tillsammans med Polar Structure en gemensam grupp om ca 5 personer. Gruppen påbörjar sitt arbete i februari och ska redovisa det innan sommaren 2024.