Foodora inleder ett samarbete med leveransplattformen Ingrid, vilket gör att Foodora blir ytterligare ett leveransalternativ för de e-handlare som har Ingrids system. ”Samarbetet innebär snabb hemleverans, måndag till söndag” skriver Foodora i ett pressmeddelande.
Leveransplattformen Ingrid kopplar samman e-handlare som Åhléns, Sportamore och Nakd med fraktbolag och har drygt 15 procent av den svenska marknaden. Nu inleder Ingrid ett samarbete med Foodora, som därigenom tar ett steg mot att bli en konkurrent till last mile-aktörerna inom e-handeln, som Budbee, Airmee och Instabox.
Foodora levererar restaurangmat och matkassar hem på så kort tid som 15 minuter. Nu är målsättningen att leverera hem även e-handlade varor på kort tid, sju dagar i veckan.
– Vi kan last mile och har infrastrukturen på plats, och att vi nu går in i paketbranschen är därför ett väldigt naturligt steg för oss att ta. För Foodora finns det oändliga möjligheter att bredda affären. Vi har en enorm handelsplats för digitala handel och nu blir vi även ett fraktbolag. Vi är pionjärer inom många olika områden och kan nu vässa branschen med Ingrids hjälp, kommenterar Hans Skruvfors, vd och koncernchef Foodora.
– Folk som handlar på nätet förväntar sig leveranser på sina villkor. För vissa varor vill konsumenten inte vänta alls. De vill ha supersnabb och miljövänlig leverans. Vi på Ingrid är glada över att kunna tillgodose detta behov tillsammans med Foodora. De är likt oss ett bolag som innoverar snabbt och det ska bli mycket intressant att se dem ta ytterligare steg på marknaden kommenterar Piotr Zaleski, vd och medgrundare av Ingrid.
Samarbetet kommer kommer inledas med pilottester och det nya fraktalternativet kommer implementeras hos ett flertal aktörer inom närtid.