Foodora vill leverera snabbt på vatten

Foodora ägnar sig åt att pressa leveranstiden till konsument, samtidigt som man säger sig sträva efter 100 procent fossilfria leveranser. Nu vill man använda vattenskotrar för snabba leveranser i skärgården: ”Vi vill göra skärgården vackert rosa” skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Q-handelsbolaget som började som en leveranstjänst för restaurangmat och nu växer inom ett hett område: snabba leveranser av convenience-produkter, påbörjar nu tester med vattenskotrar och båtar. Människor boendes i Stockholms skärgård bland annat få tillgång till dagligvaror från bolagets egna darkstores: foodora market.

– Vi är inte först med att leverera dagligvaror på vatten, men vi är verkligen först med snabba hemleveranser, att vi valt vattenskotrar är för att de snabbt kan ta sig till kunden med varor, beställer kunder flera matkassar så finns ribbåtar tillhands. Vi testar hela tiden nya sätt att snabbt nå våra kunder. Nu satsar vi på att göra skärgården vackert rosa, säger John Denbratt, operativ chef på Foodora Sverige i ett pressmeddelande.

Testet sker i samarbete med bolaget SwePelago, som levererar i skärgården.

Hållbara skärgårdsleveranser?

Likt många last mile-aktörer vill bolaget framhålla att man strävar efter att minska utsläppen från sina leveranser. Hur vattenskoterleveranserna ”som ska göra skärgården vackert rosa” går ihop med den visionen, är oklart.

– Jag har en vision och ambition om att endast tillämpa miljövänliga fordon för våra hemleveranser. Redan idag är Foodora Co2-neutrala då vi klimatkompenserar alla våra transporter. Vi har på oss ledartröjan inom last-mile delivery och det gör det än viktigare för oss att driva förändring och sätta en standard i branschen, kommenterade exempelvis koncernchef Hans Skruvfors nyheten om att Foodora köper in 100 elbilar.

Aktören Skärgårda, som vill leverera utsläppsfritt i skärgården har t ex stött på stora hinder på vägen – som att det bara finns en tankstation för HVO i Stockholms skärgård. Någon samlastning på vattenskotrarna lär det heller knappast bli tal om. Dagens Logistik ställde frågan hur Foodora ser på hållbarhetsaspekten i denna nya leveranstjänst.

– Det är såklart något som vi väger in i all vår affärsutveckling. Detta är ett kort test just nu, som vi kommer utvärdera och utveckla, svarar Foodoras kommunikationschef, Johanna Lindskog Lindell.

Foodora har även planer på att införa drönare som även de kommer kunna leverera varor från market-butikerna som just nu blir allt fler.

Av Klara Eriksson