Fossilfria transporter till och från Göteborgs hamns godstågspendlar

Godsnoderna Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping kopplas till kontinenten via godstågspendlarna till Göteborgs hamn. Sedan i fredags drivs GDL Sjöcontainers lastbilar, som transporterar godset mellan terminalerna och lokala lager och logistikcentraler, helt på HVO100.

GDL Sjöcontainer hanterar transporterna av godstågspendlarna i Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping. Tillsammans tar pendlarna med sina 19 avgångar ca 1 500 tjugofotscontainers (TEU) till och från Göteborgs hamn varje vecka. Samtliga av bolagets lastbilar som sköter transporter mellan terminal och närliggande lager och distributionscentraler drivs sedan den 5 november helt på HVO100.

I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år – oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals. Foto Göteborgs Hamn AB.

– Det betyder att vi kör fossilfritt till kombiterminalerna för att därefter uppnå en CO2-besparing av last mile-transporten på ca 90 procent, kommenterar Mikael Andersson, vd för GDL Sjöcontainer AB.

Även de truckar som lyfter godset mellan tåg och lastbil på kombiterminalen drivs nu av HVO100, vilket minskar partikel- och koldioxidutsläppen ytterligare. Sammantaget innebär dessa förändringar att företaget kan minska sina utsläpp med drygt 2 500 ton per år.

Sedan 2000-talet har andelen containergods som transporteras på järnväg till eller från hamnen ökat från 20 till mer än 60 procent. Bara under detta års tredje kvartal ökade järnvägsvolymerna med 12 procent i hamnen, jämfört med 2020.

– Klimat och miljö är avgörande faktorer när man skapar logistikupplägg idag. Med det i åtanke är vi väldigt glada att aktörer som GDL fortsätter att utveckla konceptet kring järnvägen som det klimatsmarta alternativet för inlandstransporter, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.