Fraktkrisen en hjärtinfarkt för Na-kd

2021 blev trots stark tillväxt ett svidande förlustår för e-handlaren Na-kd, något Jarno Vanhatapio förklarar med den stora påverkan som fraktstörningar hade på bolagets verksamhet. “Vi får sådana enorma föjdeffekter, det blir som en hjärtinfarkt för ett e-handelsbolag” förklarade Na-kds grundare Jarno Vanhatapio, på årets D-Congress.

Jarno Vanhatapio är något av en legend inom svensk e-handel, som grundare av först Nelly.com och senare Na-kd, ett bolag som växt snabbt och 2021, bolagets sjätte verksamhetsår, omsatte ca 2,35 miljarder SEK.

Under årets D-congress den 28 april gjorde Jarno Vanhatapio sitt “sista officiella framtädande” i rollen som representant för Na-kd, och gästade kongressscenen på temat “Den globala spelplanen i Sverige” tillsammans med e-handels-serieentreprenören Philip Isberg, under ledning av e-handelspoddarna Björn Påhlman Spenger och Jacob Lovén. 

Jarno Vanhatapio. Foto SDH

– Jag har varit i den här branschen i över 20 år och Philip är typ 20 år gammal, så det känns som att den nya generationen får ta över stafettpinnen nu, sa Jarno.

Brakförlust under 2021

Samtidigt som Na-kd fortsätter växa sin omsättning så gjorde bolaget en brakförlust förra året. Inga officiella resultatsiffror har publicerats än, men enligt nyhetssajten Breakit handlar det om hundratals miljoner i förlust under 2021. På D-Congress beskrev Jarno Vanhatapio effekterna av de stora logistikstörningar som sågs under 2021, störningar som pågår än idag, och som av bolaget pekas ut som en bidragande orsak till kostnadsökningarna.

– Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle vara med på ett sånt här år, jag har tagit supply nästan för givet, supply funkar ju bara, så blir detta otroliga hacket i maskineriet, allt från Suez-kanalen till nu i Shanghai.

Han beskriver fraktstörningarna som en hjärtinfarkt för hela verksamheten.

– När varorna inte kommer in tid, får inte e-handlaren den försäljning man planerat för och när varorna sedan kommer måste man rabattera för att få ut varorna i tid. Sen kommer det troligtvis inte räcka med den försäljningen utan blir en nedskrivning. Det blir otroligt mycket följdeffekter, sa Jarno Vanhatapio.

Även den skenande fraktpriserna har fått effekter på kostnader och resultat, något Na-kd inte varit tillräckligt snabba med att parera genom höjda produktpriser.

– Handen på hjärtat så höjde vi priserna för sent, vi gjorde det sent i Q4. Idag har vi de högsta marginalerna på produkterna någonsin, det hade vi nog inte haft om det här inte varit så stökigt, konstaterade han.

Men trots Covid, med logistiska störningar och kostnadsökningar som följd, har Na-kd nästan fördubblat sin försäljning sedan 2019.

– Det här bara en “bump in the road”: det här är bara operationella grejer för oss. Det var ett exceptionellt år och vi lärde oss jättemycket. Det kommer göra oss starkare men har inte ändrat ägarnas syn på oss fundamentalt. Vi växer fortfarande medan många går baklänges, sammanfattade han.

Turbulens i ledningen 

Jarno Vanhatapio, som tidigare även grundat e-handlaren Nelly.com, har under våren avgått som vd för Na-kd. Han ersattes i mars av Anders Kristiansen, som närmast kom från rollen som vd på Espirit, men som bara efter en dryg månad valde att lämna vd-posten med omedelbar verkan. 

“När jag i mars tillträdde rollen som vd initierade jag en översyn av företagets verksamhetsmodell och styrning. Det blev tydligt att Bolagets status på dessa områden inte var i linje med vad som lovats och därför har jag sagt upp mig. Jag har informerat styrelsen om översynens resultat och jag vill tacka styrelsen för deras stöd” kommenterade Kristiansen beslutet att hoppa av. 

Nakds operativa chef Oscar von Konow är sedan början av april utsedd till tillförordnad vd och finanschef Per Jalvemyr har klivit in som tillförordnad vice vd.

Undviker flygfrakt

Philip Isberg, som grundat över 400 e-handelsbutiker och idag främst ägnar sig åt rapid testing och varumärkesutveckling via sitt bolag Isberg Media, har inte upplevt konsekvenserna av fraktkrisen som så stora. 

– Nej det rullar på, vi kör mestadels flygfrakt för våra flöden, så jag har inte alls haft samma problem. Leveranserna kommer på sju dagar. 

Att använda flygfrakt är något som Na-kd, liksom många andra e-handlare, försökt undvika. 

– Här har ju vi ett dilemma, eftersom vi har så hård ESG-policy så har vi valt bort flygfrakten som fraktsätt. Det har varit en sista utväg och en nödlösning, konstaterade Jarno Vanhatapio. 

Na-kd, har sitt lager i Landskrona, och bygger just nu ut sin automationslösning.

Av Hilda Hultén