Göteborg inviger största hamnutbyggnaden på 40 år

På torsdagen invigdes en helt ny 144 000 kvm stor hamnterminal i Göteborgs hamn, Arendal 2. Terminalen har varit under byggnation i sex år och har kostat 700 miljoner kronor. Stena Line kommer använda en del av ytorna när de flyttar ut sin verksamhet till ytterhamnarna.

– Den här terminalen började planeras redan på 90-talet, och då talade vi om framtidssäkring. Nu är den framtiden här och dessa ytor är nödvändiga för att möta svensk industris transportbehov idag, som också förväntas fortsätta växa över tid, kommenterar Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn.

Arendal 2 som terminalen heter, är också ett led i hamnens strategi att koncentrera hamnens terminalverksamheter i ytterhamnarna. Längre från centrum och med direkt koppling till hamnens väg- och järnvägsinfrastruktur såväl dom det växande industriklustret på Hisingen.

Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn, vid invigningen av Arendal 2. Foto Göteborgs Hamn.

Terminalen har en yta på ca 144 000 kvm och redan nu används stora delar av Gothenburg Roro Terminal som tidigare haft sin verksamhet uppdelad i två olika intilliggande ytor. Här får de en större sammanhängande terminalyta med ett mer tillgängligt bakland till de viktiga kajplatserna 712 och 713.

Stena Lines omlokalisering

Delar av de nya ytorna kommer att användas av Stena Line när rederiet börjar flytta sin verksamhet i Göteborg, från sina nuvarande lägen i de centrala delarna av staden till ytterhamnarna. I projektet har förberedelser avseende utfyllnad, kanalisation och vattenrening gjorts för kommande färjeterminal.

– Det är långt dit ännu men när den här terminalen byggts har givetvis Stena Lines omlokalisering funnits med i bakgrunden. Dels kommer Stena Line nyttja delar av den nya terminalytan, samtidigt som en rockad blir möjlig där andra intilliggande terminalytor också kan göras tillgängliga i omlokaliseringen, kommenterar Göran Eriksson.

Återanvänt material

I byggnationen av Arendal 2 har man kapslat in 180 000 kubikmeter förorenade massor från underhållsmuddringar i Göta Älv. Massorna har vallats in, stabiliserats och solidifierats för att utgöra grunden för terminalytan, som sedan asfalterats.

– Här har vi slagit två flugor i en smäll där vi både kunnat rena älven och avyttra muddermassor på en närliggande plats utan onödiga transporter. Det på ett säkert och miljövänligt sätt under ett noggrant kontrollprogram. Målsättningen att återanvända så mycket material som möjligt har verkligen varit framgångsrikt i det här projektet.