Uppgörelse om järnväg Göteborg-Borås för 57 miljarder

Enligt uppgifter till DN ska en överenskommelse ha nåtts gällande ny järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats, till en total kostnad om 57 miljarder kronor. Uppgifterna visar att övriga parter i Västsverige gått med på ett slags rabatt för Göteborgs stad.

I december 2022 avbröt regeringen projektet med att bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. I höstas återstartade regeringen planeringen för att utöka kapaciteten på järnvägssträckan mellan Göteborg och Borås, men med ett fokus på mer kostnadseffektiva åtgärder som ska underlätta för pendlare och godstrafik.

Men parterna i Västsverige har inte varit överens om förutsättningarna för de planerade åtgärderna, där den minsta kommunen Härryda har sagt nej ända in i mitten av juni. Regeringen utsåg därför i maj Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors att försöka hitta en lösning som kan få större uppslutning i regionen.

Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götalands län. Foto Henrik Brunnsgård

Enligt uppgifter till DN har förhandlingarna skett under hotet att om ingen överenskommelse nås ska Sten Tolgfors i stället rekommendera helt andra infrastrukturprojekt för regeringen att lägga pengarna på.

Tidningen skriver att Sten Tolgfors under torsdagen gjorde bedömningen att det finns en tillräcklig acceptans hos Västra Götalandsregionen, Swedavia som äger Landvetter flygplats och kommunerna Borås, Härryda, Mölndal och Göteborg. I dag, fredag ska samtliga parter träffas för att tillsammans spika avtalstexten.

Härryda kommun har länge krävt en egen station på banan och har sagt nej till en bergtunnel under ett bostadsområde. De vill också ha en bibana från den nya järnvägen in på Mölnlyckes station på Kust till kust-banan. Enligt DN har Västra Götalandsregionen lovat en kollektivtrafikhubb på flygplatsen och att verka för lägre kollektivtrafikpriser för kommuninvånarna, i gengäld för att kommunen ska gå med på avtalet.

Göteborgs stad får miljardrabatt

Projektet är byggt på tanken om medfinansiering från de västsvenska aktörerna, där regionen står för hälften och berörda kommuner för resten utifrån antalet invånare. Men DN rapporterar att Göteborgs politiska ledning har kämpat för att få ner sin del av notan, som skulle landat kring två miljarder kronor. Orsaken är att de inte vill finansiera bibanan i Mölnlycke. Parterna ska enligt uppgift ha kommit överens om att Göteborg nu bara behöver gå in med en miljard. Finansieringen av den sista miljarden är ännu inte känd.

Bekräftas överenskommelsen idag så ska den sedan slutligt klubbas igenom i alla olika fullmäktigeförsamlingar i höst. Sedan ska det konfirmeras av regeringen.