Hallands Hamnar, Stena Recycling och Hydro Aluminium öppnar tillsammans en ny sjölinje för metallskrot till Hydro Aluminiums anläggningar i Norge. Den nya linjen kommer trafikera Halmstad på veckobasis och anlöpa flera av det Hydro Aluminiums anläggningar i Norge.
– Detta samarbete utgör en central del av tillväxtstrategin för den nya hamndelen Oceanhamnen i Halmstad. I Oceanhamnen byggs en ny kaj på 200 meter tillsammans med en yta på 21 000 kvadratmeter för hantering av gods. Den nya hamndelen är skräddarsydd för denna typ av godshantering som består både av container- och bulkgods, kommenterar Henrik Nanfeldt, COO på Hallands Hamnar.
Fram till dess att den nya Oceanhamnen är färdigställd 2025 kommer fartygen trafikera olika kajavsnitt i hamnen i Halmstad. I Norge anlöper linjen Hydro Aluminiums anläggningar i Sunndal, Årdal, Høyanger, Husnes och på Karmøy, där produktionen är placerad i direkt anslutning till hamnen.
Tidigare transporterades godsvolymerna från Halmstad med lastbil till Stena Aluminium i Älmhult för nedsmältning och därefter till Hydro Aluminiums produktionsanläggningar i Norge, nu går de sjövägen direkt från Halmstad.
– Vi är mycket nöjda med sjöfraktlösningen från Halmstad som nu har kommit igång. Det kommer att minska CO2-utsläppen och bidra till att Hydro Aluminium når sina hållbarhetsmål. Med beräknade fraktvolymer från Halmstad hamn till Norge innebär det cirka 600 ton i minskade CO2-utsläpp för 2024, kommenterar Henning Wiik Tangen, Scrap Purchaser på Hydro Aluminium Metal i Norge.
– Det här är en effektiv lösning, och framför allt något som gör skillnad för miljön. Vi hjälper våra kunder med att optimera sin resurshantering genom hela livscykeln, och där är hållbara transportlösningar en viktig faktor. Att vi nu kan bidra till att Hydro Aluminium sänker sina CO2-utsläpp känns väldigt bra, kommenterar Andreas Kronqvist, anläggningschef Stena Recycling.
Fakta om Oceanhamnen
I Oceanhamnen etableras en ny kaj på 200 meter och en ny yta för godshantering på 21 000 kvadratmeter. Hamnbassängen får ett ökat djupgående på 12 meter vilket öppnar upp för en ökad kapacitet med cirka 40 procent och möjliggör samtidigt nya logistikflöden. Oceanhamnen är planerad att öppna under 2025.