Hamnhaveri i Turkiet efter jordbävning

Jordbävningen som drabbade Turkiet och Syrien förra veckan kan få stora konsekvenser för försörjningen. Flera turkiska hamnar har drabbats och containerhamnen i Iskendrun, Turkiet är stängd tillsvidare på grund av kollapsade kajer och en containerbrand, orsakad av jordbävningen.

Måndagen den 6 februari drabbades södra och centrala Turkiet och nordvästra Syrien av en kraftig jordbävning, med en magnitud på 7,8 på Richterskalan, den kraftigaste och dödligaste jordbävningen som drabbat Turkiet sedan 1939. Minst 13,5 miljoner människor, 4 miljoner byggnader och närmare 30 000 personer uppskattas ha dött i jordbävningen i landet hittills.

Containerbranden i hamnen i Iskendrun. Foto Turkish Maritime Authority

Även infrastrukturen i landet har drabbats hårt, och flera turkiska hamnar har påverkats. En av hamnarna är Iskendrun i Hatay-provinsen vid Turkiets sydöstra medelhavskust, 12 mil från jordbävningens epicentrum. Containerhamnen hanterar omkring 40 000 TEU i månaden, som bland annat trafikeras av Maersk, Hapag-Lloyd och CMA CGM, som nu omdirigerar sina anlöp till andra hamnar i regionen.

Jordbävningen har bland annat lett till att kajer och infrastruktur kollapsat, och ett container-ras, där en kraftig containerbrand i hamnen utlöstes på måndagkvällen. Både hamnen och staden har också översvämmats av vatten på grund av jordbävningen, och flera vägar i regionen uppges vara obrukbara.

Containerbranden uppges vara under kontroll sedan i tordags förra veckan, men kostnaden för förstörelsen av gods och infrastruktur i hamnen uppskattas till hundratals miljoner dollar, och hamnen i Iskendrun väntas förbli stängd i flera månader framöver på grund av skadorna.

Flera rederier har meddelat att man stänger sina frakttjänster till Iskendrun tills vidare, och omdirigerar trafiken till andra hamnar i regionen.

”Hamnen har tyvärr drabbats av allvarlig strukturell förstörelse, vilket leder till ett fullständigt operativt stopp tillsvidare” skriver Maersk i ett meddelande till sina kunder.

Turkiets största containerhamn Mersin, som har kapacitet att hantera 2,6 miljoner TEU per år, uppges vara i stort sett opåverkad av jordbävningen och i operativ drift.

Enligt flera källor och internationella media kommer andra hamnar i regionen dock troligen att drabbas av elavbrott och andra försörjningsstörningar på grund av den stora förstörelsen av infrastrukturen i regionen.

Av Hilda Hultén