Helsingborgsregionen tog i februari över titeln Sveriges bästa logistikläge, en position Göteborgsregionen haft sedan 2005.
– Det känns fantastiskt, vi har kämpat hårt för att nå till toppen. Nu ska vi göra allt för att stanna här, säger Helsingborgs kommundirektör Peter Danielsson (M).
Artikel ur Dagens Logistik nummer 1 2022

Listan över Sveriges 25 bästa logistiklägen, som publiceras av Dagens Logistiks systertidning Intelligent Logistik, har toppats av Göteborgsregionen varje år sedan starten 2005. Men i år fick logistikhuvudstaden se sig besegrad av Helsingborgregionen.
– Vi har kämpat för att nå till toppen i flera år, och vi ska göra allt för att behålla den här positionen, säger Peter Danielsson, kommunstyrelseordförande på Helsingborgs stad.
Regionen är Sveriges livsmedelslogistikcentrum, där 90 procent av all frukt och grönt som konsumeras i Sverige passerar. Läget stärks också av att Öresundregionen växer i betydelse som konsumtionsmarknad, och att närheten till Europa blir allt viktigare för många logistikverksamheter. Regionen har haft stark lagertillväxt under flera år, under 2022 byggs omkring 137 000 kvm ny logistikyta här, vilket är tio procent av de tillkommande ytorna i landet. Regionen satsar också hårt på att skapa ny etableringsmark, med flera nya logistikområden under utveckling.

– Vi har en stark handels- och entreprenörsanda i den här regionen, en bra, proffsig hamn och ett starkt regionalt samarbete kring logistiken. Samtidigt har vi Sveriges bästa jordbruksmark, så det gäller att använda marken klokt. Jobben som logistikbranschen skapar är oerhört viktiga, menar Peter Danielsson.
– Vi tog ett stort ansvar under den senaste flyktingvågen och har många nya medborgare. Logistik innebär viktiga instegsjobb, men skapar samtidigt mer kvalificerade jobb, som är viktiga för regionen.
Logistiktillväxten innebär möjligheter, men också utmaningar.
– Elbristen och transportutsläppen är sådana utmaningar. Men vi har som mål att bli ledande på omställning i vår logistikregion.
Vi har som mål att bli ledande på omställning i vår logistikregion.
Göteborg kavlar upp ärmarna
Göteborg tappade poäng i årets ranking, främst på grund av brist på ny etableringsmark och svag tillväxt vad gäller logistikytor. Av de ca 1,4 miljoner kvm logistik som byggs i Sverige under 2022 får Göteborg bara 5,2 procent (70 000 kvm).
Läget står dock inte utan tillväxt, i februari blev det klart att Northvolt etablerar sin nya batterifabrik intill Volvo på Torslanda, och nya logistikparker är under utveckling, bl a på Landvetter, i Lindome, Halvorsäng, Sörred och Säve.

– Vi har fortsatt höga poäng och jag kan hålla med i den kritik som framförs i omdömet gällande bristen på mark och kring samarbetet i regionen, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn.
Hamnen tar nu tag i sitt logistikområde på Halvorsäng, ett 270 000 kvm stort område som detaljplanerades 2013, där sex nya logistikfastigheter nu ska utvecklas i ett ”joint venture” tillsammans med Castellum fram till 2026. Samarbetet godkändes av kommunfullmäktige i slutet av november och nu i mars blev avtal klara, och Jacob Minnhagen tror på en snar byggstart.
– Det här området är fantastiskt för logistik, precis intill hamnen och med nya Halvors länk blir tillgängligheten ännu bättre. Nu kavlar vi upp ärmarna och jobbar vidare för att stå längst upp på podiet igen.
Nu kavlar vi upp ärmarna och jobbar vidare för att stå längst upp på podiet igen.
Göteborg växer också som fordonskluster och nationellt innovationscentrum för framtidens mobilitet, inte minst på området kring Säve, något som gör att Göteborg kniper titeln Sveriges innovationsläge 2022.
Av Hilda Hultén