Ingrid: Stora pengar att tjäna i fraktavgifter

I början av november gick ordförande för flera stora fackförbund ut och krävde ett förbud mot gratis frakt, då man anser att det driver onödiga köp som leder till utsläpp och stress för arbetstagarna. Hos leveransplattformen Ingrid blev man nyfikna på hur det ser ut med priset på frakt, och tittade på Black Week: 70 procent av köpen levererades “gratis” till kunden.

– Jag har följt debatten om gratis frakt under hösten och tyckte att det saknades data och en lite mer nyanserad bild, säger Anders Ekman, COO på Ingrid.

Fackförbundens förslag på en lagstadgad miniminivå på fraktavgift vid e-handel har mött kritik, bl a från branschorganisationerna Svensk Handel och Svensk Digital Handel, som i en debattartikel kallar den “ett sätt att straffa ut svenska e-handelsföretag”. Men Anders Ekman tycker fler borde ta betalt för frakt.

– Via vår plattform har kan våra kunder testa olika leveranspriser, och flera kunder har sett att de kan höja priset på leveransen utan att det påverkar den totala affären negativt, tvärt om. Ingen av dem vill dock snacka om det här offentlig, förklarar Anders Ekman.

Lönsamhet väg mot hållbarhet

Tillsammans med Stockholms Universitet genomförde Ingrid en undersökning förra året, som visade att det går att ta ca 14-15 kr mer betalt för varubrev utan att det påverkar konverteringen negativt, och mellan 15-20 kr mer för hemleverans.

– Det finns ett outnyttjat värde som speditörer och ehandlare går miste om helt enkelt, säger Anders Ekman.

Liksom fackföreningarna tror han att gratis frakt och returer bidrar till en del onödiga köp, och att det kan få oönskade effekter på miljö och skapa onödig stress för de som arbetar i branschen.
– Jag tror att lönsamhet är det enklaste sättet att få gehör för frågan hos e-handlare, och därmed kunna få till en förändring på andra områden, därför tror jag den är ett bra ställe att börja titta på.

Har gratisfrakt blivit ”standard” på marknaden nu? Krävs en bred förändring för att nåt annat ska kunna bli standard?

– Ja det håller jag med om. Och jag tror att denna förändring kommer att komma att drivas dels av att de riskkapitalister som subventionerat tillväxt med att sänka leveranspriser för exempelvis Budbee, Airmee och Instabox. De kommer att kräva att affären blir mer lönsam på sikt, men även att e-handlare kommer att inse att de kan börja tjäna pengar på differentiera sitt leveranserbjudande mer och mer, och ha olika pris baserat på kund, produkt och kundbehov.  

Ingrids studie

Baserat på 635 488 köp i Sverige hos Ingrids kunder under Black Week, 22–28 november 2021, syns följande mönster: 
70 procent av alla ordrar under veckan hade gratis leverans, vilket är ungefär lika stor andel som 2020. 

Andel som valt gratis leveransAndel som betalat för fraktenVad de konsumenter som betalat, betalat i snitt
Totalt69.71 %30.29 %34,00 kr
Hemleverans43.14 %56.86 %39,80 kr
Till butik100.00 %0.00 %0 kr
Till brevlåda81.10 %18.90 %28,10 kr
Till ombud eller paketskåp66.34 %33.66 %32,50 kr
Baserat på 635 488 ordrar
Ingrids undersökning av konsumenters fraktkostand under Black Week 2021.

Av de 30 procent som betalade för leveransen var snittkostnaden man betalade 34 kr, vilket är en minskning med 2 kr, eller 5,6 procent jämfört med 2020. Det populäraste leveransalternativet var “till ombud eller paketskåp”, som valdes av 51 procent av alla konsumenter. Av de som betalade för detta alternativ blev kostnaden 32,50 kr i snitt.  Bland Ingrids kunder finns bland annat Ica, Åhléns, Sportamore och NAKD, m fl.

– Vi tycker att fler e-handlare borde experimentera med att börja ta betalt. Det finns stora pengar att tjäna här.

Av Klara Eriksson