Kapellskärs hamn förtöjer med vakuumteknik

I Kapellskärs hamn välkomnas Finnlines nya fartyg med helt ny teknik. Vakuumplattor används i ett system för automatisk förtöjning och lossning. Nu kan fartyg förtöjas på 30 sekunder och säkerheten ökar.

Finnlines helt nya fartyg, M/S Finnsirius, blev i mitten av september först i Sverige med att använda automatisk förtöjning med vakuumteknik. I Kapellskärs hamn i Norrtälje kommun har man installerat automatiserade vakuumplattor som förtöjer och lösgör fartyg på mindre än 30 respektive 15 sekunder.

– Tillsammans med Finnlines har vi planerat och uppdaterat Kapellskärs hamn med helt ny teknik inför ankomsten av Finnlines nya fartyg. Automatisk förtöjning med vakuumteknik ökar hållbarheten genom en säkrare arbetsmiljö och minskad miljöpåverkan, kommenterar Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.

Traditionell förtöjning med trossar är det arbetsmoment som medför störst skaderisk vid fartygsanlöp. Med automatisk förtöjning med vakuumteknik elimineras risken för personskador. Samtidigt förbättras den operativa effektiviteten när förtöjningstiden kortas ner, vilket i sin tur gör att fartygets motorer kan stoppas tidigare med bränslebesparingar och lägre utsläpp som resultat.

M/S Finnsirius ansluter till landström i hamnen, vilket också bidrar till betydande bränslebesparingar och mindre NOx- och CO2-utsläpp.

Färjan trafikerar rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal.