Kilenkrysset bygger bilanläggning i Strängnäs

I förra veckan sålde Kilenkrysset en rejäl markportfölj till Panattoni men bolaget har inte slut på mark för det – vare sig i Strängnäs eller annanstans. ”Just nu har vi fem projekt som vi bygger, vi hinner inte mer” säger Jan Persson, vd på Kilenkrysset. Senaste projektet är en anläggning på nästan 30 00 kvm i Strängnäs.

Förra veckan fyllde Kilenkrysset på plånboken med drygt 3 miljarder SEK efter att ha sålt drygt 1, 2 miljoner kvm detaljplanerad mark, varav den mesta i Strängnäs, till europeiska logistikutvecklarjätten Panattoni. Att göra av med de pengarna blir lätt, menar Jan Persson.

– Det dyker upp nya projekt hela tiden, så åt det hållet brukar det sällan vara några problem, säger han till DL.

Han menar att portföljen med detaljplanerad logistikmark på fem orter var ett “perfekt startpaket” för Panattoni.

– Det blir lätt för dem att starta med fem orter på en gång. Själva har vi aldrig byggt på spekulation, som de tänker göra. Det har vi aldrig vare sig orkat eller hunnit.

Kilenkrysset har – efter försäljningen – kvar 30 miljoner kvm i sin markbank, varav omkring fem miljoner i Strängnäs kommun. Att man nu valde att sälja beror framförallt på att man sitter på mycket mark, och att man själva vare sig vill eller hinner utveckla i den takt som marknaden efterfrågar, menar Jan Persson.

– Bolaget är lagom stort idag, och vi omsätter redan så pass mycket. Just nu har vi fem byggen vi håller på med – fler vill vi inte ha. Då säljer vi hellre, vi vill inte heller hålla tillbaka utvecklingen i kommunen, säger Jan Persson.

Riddermarks Strängnäsanläggning. Foto Kilenkrysset.

Bygger bilanläggning i ett JV

Ett bygge Kilenkrysset dock anser sig ha tid med, är en strax under 30 000 kvm stor produktionsanläggning åt Riddermarks bil, som handlar med begagnade bilar. Den nya anläggningen ligger strax intill E20 och riksväg 55 i företagsområdet Biskopskvarn, Strängnäs.

– Att få välkomna Sveriges största aktör inom begagnade bilar just till Strängnäs och Mälardalen känns väldigt positivt. Att både jag och Alexander dessutom har påbörjat vår entreprenörsresa med fokus på bilbranschen samt ett startkapital bestående av lånade pengar från någon i vår närhet, känns lite nostalgiskt, nästan som att historien börjar om på nytt. Riddermarks ledord; ärlighet, ansvar, respekt, engagemang och trygghet, stämmer väl in på det rådande företagsklimatet inom Strängnäs, så etableringen kommer passa perfekt, kommenterar Jan Persson, affären i ett pressmeddelande.

Byggnationen innefattar totalt 3 byggnader i skyltläge mot E20. Samtliga byggnader kommer att ägas av det gemensamma bolaget Riddermark och Persson Fastigheter AB (UB), med ägarfördelningen Riddermark (50%) och Kilenkrysset (50%). Tillträde beräknas ske under 2024. Etableringen kommer att generera ca 300 nya arbetstillfällen till Strängnäs, enligt parterna.

Riddermark Bil har i dagsläget butiker placerade i Halmstad, Järfälla, Kalmar, Nacka, Sundsvall, Trollhättan, Tyresö, Skogås, Norsborg, Täby, Kungsängen, Västerås, Örebro och Östersund.

Jan Persson och Alexander Riddermark. Foto Kilenkrysset.

– Det känns fantastiskt roligt att få göra detta tillsammans med Kilenkrysset. Vi har samma synsätt på hur man driver företag. Strängnäs som plats passar oss av logistiska skäl och kommunen är väldigt behjälpliga när det gäller att få goda förutsättningar för både oss och vår personal att kunna bosätta oss i Strängnäs, kommenterar Alexander Riddermark, vd och ägare Riddermark Bil AB

Strängnäs kommer “explodera”

Jan Persson, vd och grundare för Kilenkrysset, är själv från Strängnäs och där äger man nu– efter försäljningen till Panattoni, fortfarande många miljoner kvm mark.

– Av den detaljplanerade marken har vi bara kvar några 100 000 kvm, men det pågår även detaljplanering på ytterligare en miljon kvm mark som vi äger, säger Jan Persson.

Han tror starkt på Strängnäs som logistikläge på uppgång, och likställer Eskilstuna, Strängnäs, Nykvarn och Södertälje – alla orter där Kilenkrysset äger mark – kompentensförsörjningsmässigt, då motorvägen går emellan.

Det är nästan så att Kilenkrysset själva stått i vägen för utvecklingen av Strängnäs som logistikläge, menar Jan Persson.

– De har nog varit mycket efterfrågan, men vi har inte velat sälja tidigare. Jag tror Strängnäs kommer explodera nu.

Av Klara Eriksson