Klarna: Rekordtidig julhandel har startat

En ny rapport från Klarna visar att en av nio svenskar redan börjat julhandla, och att en av åtta planerar att starta inköpen av julklappar före Black Friday. Det är det globala fraktakaoset som gör att konsumenterna väljer att ta höjd i julklappsinköpen.

En av fem (19%) svenskar börjar julhandla tidigare i år än förra året. Det visar Klarnas nya internationella rapport The State of Smoooth: 2021 Holidays Unwrapped. Rapporten som är baserad på en enkätundersökning av 17 000 personer på 16 marknader.

Klarnas egen transaktionsdata, visar att en av nio (11%) svenskar redan har börjat julhandla, och att en av åtta (13%) kommer börja innan Black Friday. De unga är mest benägna att börja julhandla tidigt, hela 36 procent av 18-25-åringarna och 30 procent av 26-40-åringarna planerar att börja julhandla redan innan Black Friday.

Hälften av alla tillfrågade (49%) börjar handla i tid för att minska risken för sena leveranser, och två av fem (39%) väljer att vara ute i god tid för att säkerställa att lagret inte tar slut. 

– I Sverige har vi historiskt sett en utmaning kopplat till leverans och frakt under julhandeln, inte minst under pandemin, vilket kan ha resulterat i att många svenskar valt att tidigarelägga sina inköp för att inte riskera utebliven eller försenad leverans. Vi ser också en oro för att lagerhållningen inte ska räcka, vilket även det är en anledning till varför man väljer att starta sin julhandel tidigare i år. Det är dock inget som är unikt just för Sverige. Vi ser samma trend över hela världen, vilket är ännu ett tecken på att konsumenter vill ha full kontroll över sin shopping i år, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Det lönar sig även för handlare att vara ute i god tid

Oron kring leverans och lagerhållning är inte den enda anledningen till varför konsumenter är extra sugna på att påbörja julshoppingen tidigare i år. För hela 56 procent av svenskarna är rabatter och erbjudanden en stor anledning till att man är ute i god tid. Enligt Klarnas undersökning föredrar den här gruppen att shoppa online, och i snitt spenderar de mer än de som väljer att handla i andra kanaler. 

– De konsumenter som börjar shoppa tidigare i år planerar att spendera en tredjedel mer pengar i genomsnitt än de som väntar längre med att komma igång. Det är med andra ord tydligt att man som handlare behöver anpassa sig till konsumenternas förändrade köpmönster och vara ute i god tid med erbjudanden och kampanjer för att inte tappa försäljning när julhandeln allt mer koncentreras till Black Friday, kommenterar Viveka Söderbäck rapporten, men även hållbarhet – både sett till den egna ekonomin och miljön – präglar inköpen.

– I vår undersökning uppger varannan svensk konsument att det är större sannolikhet att de genomför köpet om företaget i fråga har en tydlig hållbarhetsprofil. Även smarta lösningar som bidrar till en smidig shoppingupplevelse värderas högt. Man planerar helt enkelt sina inköp i allt högre utsträckning, väljer butik med omsorg, och slår till på produkter man har haft siktet inställt på länge. Alltså när det känns snällt mot både plånboken och miljön.