Regeringen storsatsar på att rulla ut ett nätverk för laddning av tunga transporter, och Energimyndigheten har i ett första skede beviljat 1,4 miljarder kronor i stöd för 139 laddstationer, 12 vätgasstationer och en kombinerad station – som alla ska vara färdigställda hösten 2023. Parallellt sker även privata initiativ – och GLC bygger Sveriges största privata laddstation i Göteborg.
På uppdrag av regeringen genomför Energimyndigheten satsningen ”Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter” med syfte att påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige. I mitten av juli kom Energimyndighetens första beslut. I denna omgång beviljade myndigheten finansiellt stöd till 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd- och vätgastankstation för en sammanlagd summa på 1,4 miljarder kronor – med kravet att de ska vara färdigställda senast hösten 2023.
– Det som sker nu är ett systemskifte – och där kommer Mälarenergi, Jönköping Energi och Öresundskraft att spela en avgörande roll, kommenterar Niklas Gunnar, vd för Mälarenergi.
Elektrifierar godsstråken
Tillsammans går de tre regionala energibolagen in i en gemensam satsning avseende laddstationer för tung trafik, för att kunna erbjuda större kunder en hållbar helhetslösning.
– Vårt gemensamma mål är att vara den ledande partnern inom laddning och tillhörande tjänster när godsflödena i Mälardalen och södra Sverige elektrifieras, säger Mats Palmérus, ansvarsområdeschef Innovation och utveckling hos Jönköping Energi, i ett pressmeedelande.
I hård konkurrens har Mälarenergi och Öresundskraft beviljats tre laddstationer vardera. Arbetet med dessa sex stationer (Västerås, Fagersta, Katrineholm, Malmö och två stationer i Helsingborg) inleds omgående. Även Jönköping Energi har skickat in ansökningar och väntar på besked.
Erfarenhet finns det gott om – och inte bara inom elnät, smart styrning och fordonsladdning för personbil, påpekar Öresundskrafts vd Anders Östlund:
– Såväl Mälarenergi som Jönköping Energi och vi på Öresundskraft har konkreta erfarenheter av elektrifiering av tung trafik i Västerås, Jönköping och Helsingborg. Som regionala energibolag med lokal förankring arbetar vi nära våra kunder, med insikter i deras utmaningar och deras vardag – och när vi går samman är vi starka.
Privata projekt pågår parallellt

Energimyndighetens stödpengar kan än så länge bara sökas av de som bygger publika laddstaioner, och täcker 100 procent av investeringskostnaden. Många andra projekt pågår dock parallellt och just nu västsvenska GLC (Göteborgs Lastbilcentral) startar nu bygget av Sveriges kraftigaste och största laddstation för elektrifierade lastbilar med invigning i december 2022. Stationen har 15 laddplatser där samtliga har kraft för snabbladdning. Stationen kostar drygt 8 miljoner att etablera.
– Vi är mycket glada över att kunna underlätta för våra delägare att välja mer hållbara transportlösningar. Laddstationen är en milstolpe för oss och en pusselbit i det paradigmskifte som sker inom transportsektorn, kommenterar Martin Salenius vd GLC.
Lösningen är skapad för att hantera totalt 1500 ampere och 1 megawatt och laddstationen kommer att vara strategiskt placerad på GLC.
– Placeringen av stationen är noga genomtänkt och möter våra delägares och chaufförers behov av tillgänglighet och planering. Betalning sker via vår app eller vanligt tankkort. Stationen är till för GLCs delägare och chaufförer samt även till viss del våra samarbetspartners, kommenterar Bengt Johansson senior advisor och projektledare på GLC.