Lagerflytt för sexleksaker

I juni flyttar Purefun Group, som driver e-handelssajten vuxen.se från 1 400 kvm i Laholm till ett nytt lager på 5 500 kvm i Torup. Samtidigt passar man på att automatisera pack, plock och sortering. “Det gör att vi kan öka kapaciteten och addera fler fraktleverantörer, säger Purefuns vd Michael Ahlén.

Vuxen.se är Sveriges största nätbutik för sexleksaker och sexiga underkläder, eller “vuxenleksaker” som Purefun kallar dem. Bolaget grundades för drygt 20 år sedan i Göteborg av Michael Ahlén, som driver bolaget tillsammans med sin fru Catharina Ahlén. Sedan start har bolaget haft en stabil tillväxt på omkring 25–30 procent årligen och idag skickas omkring 1 500 ordrar dagligen från lagret i Laholm, dit man flyttade 2011. Sortimentet består av drygt 13 000 artiklar. 

– Vårt lager är på 1 000 kvm idag och sen hyr vi ytor av en granne så totalt har vi 1400 kvm hårt packat lager. Det finns inte någon kapacitet kvar att växa alls, berättar Michael Ahlén.

Nytt, automatiserat lager

I juni flyttar Purefun Group logistiken från Laholm till ett automatiserat lager i Torup. Foto Michael Ahlén.

I november 2020 köpte Purefun det konkursade bolaget M2 Retail Solutions lager på 5 600 kvm i Torup utanför Hyltebruk, dit man planerar att flytta  i juni i år. Just nu pågår installationen av lagerinredning och automationslösningar för pack, plock och sortering i det nya lagret. Bland annat har man investerat i en “pick to light” plocklösning för högfrekventa varor och BT Movit-truckar med dragvagnar för det lågfrekventa plocket, som annars är manuellt. 

– Vi har haft traditionellt batchplock på plockvagn med 40-fack hittills, en lösning vi behåller för det lågfrekventa sortimentet i det nya lagret.

I automationslösningen, som levereras av E-motions Europe i Tenhult, ingår också en automatisk kartongförslutare och transportbands- och paketsorteringslösning, där paketen scannas, vägs, mäts och sorteras på olika transportörer.

– E-motions hade den lösning som passade oss bäst efter analyser av befintliga orderflöden; vi får ökad effektivitet i både plock och pack och kan hantera fler orders per dag och person. Sen är en bonus att vi får automatiserad mätning/vägning av alla paket, så att vi får egen statistik att jämföra mot den volym fraktbolagen mäter upp.

En bonus är att vi får egen statistik att jämföra mot den volym fraktbolagen mäter upp

Initialt tittade Purefun även på en robotlagring i form av en Autostore-lösning. 

– Men med en Autostore med fyra portar skulle vi ändå inte klara måndagens ordertoppar, så kapaciteten är inte hög nog för att det ska vara värt investeringen nu. Det kan bli aktuellt att lägga till en Autostore längre fram, men då främst för att spara plats och lagra icke högfrekventa varor som kläder, säger Michael Ahlén.

Totalt har bolaget 25 anställda, varav ett tiotal jobbar på lagret, ett antal han tror att man kommer att klara sig med även efter lagerflytten. 

– Vi effektiviserar hanteringen med automationen så pass att vi  kan växa utan att utöka personalen – men på sikt kommer vi kanske behöva det. 

I Torup pågår installationen av automationen för fullt. När det nya lagret är i full drift kommer man ha en kapacitet på 10 000 paket per dygn, mot 1 500 idag. Foto Michel Ahlén.

Under 2021 beräknar han att den nya anläggningen ska kunna leverera över 300 000 paket, och fullt utbyggt ska systemet, vid behov, klara av över 10 000 paket per dygn, vilket innebär en mångdubbling av kapaciteten. 

– Vi säljer i hela Norden, vår största marknad är Sverige följt av Norge, men i Danmark och Finland är vi fortfarande ganska små. Det hade inte gått att växa mer i vårt gamla lager, när vi har flyttat är planen att öka marknadsföringen även i Finland och Danmark. 

Det hade inte gått att växa mer i vårt gamla lager, när vi har flyttat är planen att öka marknadsföringen även i Finland och Danmark. 

Diskretion viktig aspekt

– Vi har tittat på TPL-lösningar, men logistiken är vår kärnverksamhet och vi tror att vi kan göra det mer kostnadseffektivt själva, säger Michael Ahlén

Automationssatsningen innebär också att man kan addera fler transportörer i checkouten. 

– Tidigare har vi haft separata plockrundor och packstationer för olika transportörer, men det behöver vi inte bry oss om nu med paketsorteringslösningen. Idag har vi leveranser med Postnord, Instabox och Best, efter flytten kommer vi utöka alternativen, med Budbee till att börja med. 

Den största fraktpartnern är idag Postnord, följt av Instabox och sedan Best. 

– Men Instabox är väldigt populärt bland kunderna och växer i volymer hela tiden. De börjar närma sig Postnords andel av våra volymer. 

Vad är de viktigaste leveranskraven från era kunder? Och tror du att de skiljer sig från andra e-handlares, med tanke på ert sortiment?

– Snabba, smidiga leveranser är viktiga, så där skiljer vi oss nog inte från andra. Men sen är diskretion en viktig aspekt, vi packar till exempel våra varor i bruna kartonger med neutral tejp. 

Snabba, smidiga leveranser är viktiga. Men sen är diskretion en viktig aspekt, vi packar i bruna kartonger med neutral tejp.

En annan viktig aspekt inom Purefuns nisch är att vara ett etablerat varumärke, menar Michael Ahlén. 

– Det är ju ganska personliga saker vi säljer, och då vill man vara trygg med att man inte handlar från någon oseriös aktör. 

Att behålla logistiken i egen regi var också ett självklart val.  

– Vi har tittat på TPL-lösningar, men logistiken är vår kärnverksamhet och vi tror att vi kan göra det mer kostnadseffektivt själva. 

Av Hilda Hultén